\"Sedmnáct tisíc občanů chce, aby zvítězil zdravý selský rozum a zákony byly pro lidi, ne kverulanty, kteří chtějí investice blokovat,\" uvedl za organizátory petice bývalý zlínský hejtman Libor Lukáš (dříve ODS).
Jeho nástupce v čele kraje, senátor Jiří Čunek (KDU-ČSL) doporučoval, aby se řízení kvůli výskytu některého z ohrožených živočichů v místě stavby automaticky vztahovalo na případný výskyt všech takovýchto živočichů. Zabránilo by se tím podle Čunka tomu, aby ekologičtí aktivisté řízení o povolení stavby prodlužovali poukazem na údajný výskyt dalších ohrožených zvířat.
\"Taháme kočku za ocas, neřešíme pří´činu problému,\" uvedla senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL). Podle ní sice úřady i soudy mají zákonem stanoveny termíny pro projednání, ty ale nejsou vymahatelné.
Senát mimo jiné požádal o urychlení procesu posouzení dopadů na životní prostředí EIA v případě dlouho odkládané dálnice D49 z Hulína ke slovenským hranicím. Stavbu této dálnice schválila vláda už v roce 1996. Výstavbu ale brzdí podle Ředitelství silnic a dálnic žaloby ekologických organizací. Ekologům vadí výjimky, které silničáři dostali. Koncem května brněnský krajský soud zamítl žalobu ekologů kvůli křečkovi polnímu, další dvě se týkaly ochrany čmeláků, lelků a dalších živočichů.
Stát letos plánuje začít s dostavbou stokilometrové dálnice D55 z Olomouce do Břeclavi, z níž je zatím hotovo 17 kilometrů. Počátkem října dělníci začali pracovat na obchvatu Otrokovic. Kompletní dokončení dálnice je plánováno na rok 2029. Senát doporučil, aby ministerstva dopravy a životního prostředí prověřila možnost průchodu dálnice přes chráněnou oblast Natura2000 Bzenecká Doubrava. Podle stanoviska ministerstva životního prostředí z roku 2009 by tu dálnice měla vést tunelem.
Ministerstvo dopravy a ŘSD by podle výborů měly urychlit přípravy stavby D55 v úseku Napajedla - Babice tak, aby mohla být zahájena v roce 2021.