Nárůst počtu cestujících v letošním roce zaznamenal i konkurenční RegioJet. Žlutými vlaky cestovalo během prvních šesti měsíců 2,76 milionu lidí, meziročně téměř o čtvrtinu více. Další soukromý dopravce Leo Express přepravní výsledky nezveřejňuje.
\"Rostoucí počet cestujících v 1. pololetí letošního roku a další nárůst zákazníků letos v září nás vedl k trvalému posílení dálkových vlaků hlavně mezi Prahou a Moravou. Od pátku do neděle, kdy jsme zaznamenali největší nárůsty zájmu o cestování, jsme plánovanou kapacitu vlaků rozšířili skoro o tisíc míst denně,\" řekl náměstek generálního ředitele pro obchod a člen představenstva ČD Michal Štěpán.
Dopravce posílil některé linky z Prahy na Ostravsko, Valašsko a do Luhačovic, vedle toho operativně doplňuje další spoje podle aktuálních stavů rezervací.
V září cestovalo vlaky státního dopravce přes 15,5 milionu lidí, meziročně o dvě procenta více. Podle podniku se na výsledku v tomto měsíci podílely i nové státní slevy. \"Na komplexní hodnocení dopadu zavedení nových slev je nicméně ještě brzy, protože teprve v říjnu se plně projeví zahájení akademického roku a cestování vysokoškoláků,\" dodal Štěpán. Sleva 75 procent pro studenty do 26 let a seniory nad 65 let platí od 1. září.
České dráhy počítají s trvalým posílením vozů i v novém jízdním řádu, který začne platit v prosinci. Půjde především o spoje mezi Prahou a Ostravskem, Valašskem a jižní Moravou, více vozů dostanou také nejvytíženější vlaky z Prahy na jih nebo západ Čech.
Dopravci se počet cestujících zvýšil už loni, konkrétně na 174,7 milionu, meziročně o 3,2 milionu více. Skupině České dráhy v prvním pololetí klesl zisk na 262 milionů korun, což je meziročně o 275 milionů méně. Tržby skupiny se ale meziročně zvýšily zhruba o 618 milionů na 17,35 miliardy korun. Do skupiny patří vedle osobního dopravce také ČD Cargo, ČD Telematika nebo Výzkumný ústav železniční.