\"Volkswagen podváděl a dluží za to poškozeným spotřebitelkám a spotřebitelům náhradu škody,\" zdůvodnil žalobu Klaus Müller z Verbraucherzentrale Bundesverband, která na jejím podání spolupracovala s největším evropským autoklubem ADAC. Müller očekává, že se k žalobě nakonec připojí desetitisíce klientů.
Cílem žaloby je, aby majitelé dostali odškodnění nebo jim byla vrácena kupní cena auta. Připojit se k ní mohou lidé, kteří si po 1. listopadu 2008 koupili auto značky Volkswagen, Audi, Škoda či Seat s motorem typu EA 189 o objemu 1,2; 1,6 nebo dva litry. Podmínkou je také to, že jejich vůz automobilky svolaly zpět k úpravám a to, že se majitelé už s koncernem Volkswagen nesoudí individuálně.
Takzvaná vzorová žaloba, kterou německý parlament schválil letos, umožňuje, aby nezřídka velmi nákladné soudní procesy za poškozené vedla sdružení na ochranu spotřebitele. Procesní riziko přitom nenesou spotřebitelé, ale právě sdružení na jejich ochranu. Pokud soud rozhodne v jejich prospěch, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už ale budou vázané rozhodnutím ve vzorovém případu. Navíc se očekává, že by Volkswagen v takovém případě postiženým rovnou vyplatil odškodné, aby nemusel platit za další tisíce soudních procesů, v nichž by nemohl vyhrát.
Vzorová žaloba, která podle Volkswagenu v tomto případě nemá šanci na úspěch, se má používat především tehdy, kdy řadě spotřebitelů vznikla velmi podobná škoda. Týkat se může třeba nepovoleného zvýšení cen elektřiny, nepřípustných bankovních poplatků nebo také manipulace s emisemi.
Právě případ masivních podvodů ze strany koncernu Volkswagen, který do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software umožňující manipulovat s emisemi, vedl k tlaku na politiky, aby spotřebitelům umožnili snazší ochranu.