Kupní smlouvu, která počítá s budoucím prodejem pozemků firmě Amádeus Real nejpozději do roku 2030, podepsal Svobodův předchůdce ve funkci generálního ředitele Pavel Surý. Státní podnik se tehdy rozhodl uzavřít smlouvu s Amádeus Real bez veřejné soutěže. Podle obou stran smlouva počítá s naceněním až v době transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby odpovídala cenám okolních pozemků.
\"SŽDC vyzvala developerskou společnost Amádeus Real k vzájemnému odstoupení od smluv bez jakékoliv úhrady,\" řekl Svoboda. Na odpověď developera zatím organizace čeká, měla by přijít v první polovině prosince.
Podle Svobody byla smlouva o budoucím prodeji pozemků uzavřena zbytečně brzy, aniž by byly hotovy plány navazujícího projektu, ke kterému organizace pozemky dosud potřebuje. \"Myslím, že tento smluvní vztah byl předčasný a neumožnil trhu se ke smluvnímu ohodnocení pozemků nějak vyjádřit,\" podotkl. Firma Amádeus Real v minulosti trvala na tom, že je smlouva v pořádku a je do budoucna připravena plnit veškeré smluvní povinnosti.
Pozemky by podle šéfa SŽDC měly sloužit především ke společenským účelům. \"Chtěli bychom, aby státní majetek sloužil primárně státu, a ne pouze pro developerské projekty, které ze zmíněné smlouvy vyplývají,\" podotkl. Na pozemcích u dejvického nádraží a stanice metra Hradčanská, které vlastní vedle SŽDC také pražský magistrát, zvažuje výstavbu své nové budovy Národní galerie. Moderní objekt pro prezentaci současného umění by doplnil soubor historických budov galerie.
Pokud developer nepřistoupí na výzvu správy železnic, je Svoboda připraven i na další možnosti ohledně odstoupení od smlouvy, konkrétní kroky však zatím komentovat nechtěl. Pokud se firma nevyjádří během prosince, chce se Svoboda vrátit k jednáním v lednu. \"Jsem však optimista a věřím, že se dohoda najde,\" dodal.
Zároveň upozornil, že nemovitosti na pozemcích a v jejich těsné blízkosti vlastní několik majitelů, včetně firmy Amádeus Real. V případě dalšího nakládání s pozemky se tak majitel musí dohodnout se všemi vlastníky.
Pozemky u dejvického nádraží jsou pro SŽDC klíčové kvůli připravované trati z Prahy do Kladna. Správce kolejí plánuje pod pozemky vést trať v tunelu, který by měl z dejvického nádraží pokračovat k nádraží na pražském Veleslavíně. O přesné podobě vedení tunelů ale zatím není rozhodnuto.