\"Maloobchod v říjnu překonal očekávání analytiků. Domácnosti se nebojí utrácet své narůstající příjmy a zajímají se především o zbytné zboží a služby,\" komentoval čísla analytik UniCredit Bank Jiří Pour. Struktura nákupů v říjnu podle něj naznačuje dřívější pořizování vánočních dárků proti loňskému roku.
Maloobchodní tržby se tak vrátily po několika slabších měsících k solidnímu výkonu z první poloviny roku, doplnil analytik Raiffeisenbank František Táborský. Tradičně se dařilo internetovým obchodům a zásilkovým službám. Úspěšný měsíc za sebou mají podle něj také prodejci elektroniky a oblečení nebo kultura. Na druhou stranu opět meziročně poklesl prodej aut.
Za rostoucí poptávkou domácností je především rychlý růst mezd, nízká nezaměstnanost a klesající míra úspor, upozornil analytik Deloitte David Marek. Domácnosti se příjmy plynoucí ze stabilního růstu mezd nebojí užít, poznamenala analytička Komerční banky Monika Junicke. Spotřeba domácností zůstane podle ní tahounem růstu ekonomiky i v posledním čtvrtletí. Za celý letošní rok si maloobchodníci v průměru polepší o 4,5 procenta, přibližně stejným tempem jim porostou tržby i příští rok, odhadla.
Analytik Czech Fund Lukáš Kovanda očekává, že v příštím roce růst maloobchodních tržeb mírně zpomalí, přičemž citelně zbrzdí v roce 2020. Dynamika růstu podle něj narazí na své limity. To ostatně demonstroval například i citelný propad spotřebitelské důvěry mezi letošním říjnem a listopadem, který byl nejvýraznější od roku 2011. \"Češi se v rostoucí míře obávají zhoršení ekonomických podmínek, a pokud tato obava přetrvá, je jen otázkou času, kdy se projeví znatelným zhoršením čísel za maloobchod,\" uzavřel.