\"Náborové příspěvky jsou aktuálně velkým trendem. Setkáváme se s nimi jak na pozicích nekvalifikovaných, kde fungují jako jeden z klíčových motivačních faktorů, tak i na pozicích specializovaných. Nejčastěji je vídáme v dělnických profesích a informačních technologiích,\" řekla ČTK marketingová ředitelka agentury Hays Kristýna Králová. Počet firem, které takové příspěvky nabízí, podle ní rok od roku stoupá, ne však dramaticky. Více je však firmy propagují při svých náborových kampaních.
\"Paušálně lze říci, že deset z deseti firem náborové příspěvky poskytuje,\" dodal ředitel společnosti Manuvia Peter Dosedla. Paradoxem doby je podle něj to, že náborové příspěvky se uplatňují i ve státní a veřejné správě. V době vrcholné sezony, což je současné období, směřuje 70 procent náborových příspěvků k motivaci dělnických a řemeslných pracovníkům. V meziročním porovnání vnímá spíše setrvalý stav, protože domácí trh je vyčerpaný, a náborový příspěvek slouží spíš jako \'návnada na udičku\' k vyvolání zájmu o změnu místa.
\"Firmy na náborové příspěvky stále věří, i když v některých regionech už jsme svědky náborového turismu, kdy se zaměstnanci snaží této situace využívat a být všude jen po dobu nutnou k získání příspěvku,\" uvedla ředitelka marketingu Grafton Recruitment Jitka Součková.
Ředitel marketingu společnosti ManpowerGroup Jiří Halbrštát připomněl, že hojně se začaly používat odměny stávajícím zaměstnancům, kteří doporučí své známé. K zavádění příspěvku za doporučení přistupuje stále více firem a velmi se osvědčují, dodala Králová. Zde se odměny nejčastěji pohybují v rozmezí 5000 až 50.000 korun. Oba příspěvky se nejčastěji vyplácí po zkušební době. U náborového příspěvku však může být čerpání delší, až jeden rok od nástupu.
Náborové příspěvky jsou podle Součkové minimálně o 30 procent vyšší než loni touto dobou. Částka záleží na regionu. \"Pokud některá firma v regionu dává 30.000 Kč, konkurence těžko může nabízet 1000 Kč. Ale průměrně se dá hovořit o zhruba 10.000 korunách,\" podotkla. Dosedla upozornil na to, že příspěvky 30.000 až 50.000 Kč například pro řidiče veřejné dopravy nejsou výjimkou. V případě urgentních a vysoce specializovaných míst může příspěvek vystoupat na 80.000 Kč i výše, doplnila Králová.
\"Letos jsme například měli i náborový příspěvek 50.000 Kč pro popeláře. Lékaři si zase mohli koupit i nové auto, náborový příspěvek činil 300.000 Kč. Zajímavé byly i příspěvky Armády ČR 40.000 Kč a byt,\" dodal Dosedla.
U kvalifikovaných pozic, především v IT, je tento bonus podle Halbrštáta nabízen často v jiné podobě a má motivovat specialisty z jiných regionů nebo států se přestěhovat. Říká se mu relokační balíček, kdy zaměstnavatel uhradí zaměstnanci náklady spojené s přestěhováním, případně připraví a hradí byt, který zaměstnanec využívá několik měsíců, než si najde bydlení podle svých představ.