Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Předkladatelé tvrdí, že by na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu.
V zákonu by zároveň zůstalo ustanovení, podle něhož nákladní automobily a kamiony nesmějí na dálnici předjíždět jiné vozidlo, pokud k tomu nemají dostatečnou rychlost, aby manévrem neomezily ostatní auta. Úpravu řidiči ale podle autorů novely nerespektují, protože je neurčitá. Ponechává na předjíždějících řidičích posouzení, zda jedou dostatečně rychle, uvedli.
O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích mluvil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), ale také poslanci KSČM, už minulý týden v souvislosti s kolapsem na modernizovaném úseku D1 na Vysočině. Podle silničních dopravců by ale úřady měly takovým situacím předcházet preventivní údržbou a postižené úseky při dopravní kalamitě případně uzavřít. Navrhovaný zákaz by podle dopravců kolapsům provozu nezamezil. V případě nutnosti by ale bylo možné tuto restrikci vynucovat dopravními značkami.
Předlohu skupiny poslanců posoudí před projednáváním v zákonodárných sborech vláda. Předkladatelé navrhli, aby ji Sněmovna schválila zrychleně už v prvním čtení a byla účinná hned po případném přijetí, tedy vyhlášením ve sbírce zákonů.