Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Podle předkladatelů by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu. Ministerstvo dopravy návrh v připomínkovém řízení podpořilo.
\"Majitelé obytných aut by určitě neměli být postiženi. V žádném případě to nejsou vozidla, která by způsobovala problémy ostatním řidičům při předjíždění,\" uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček. V rámci Autoklubu funguje Asociace Caravan Clubů, která sdružuje tisícovky členů a desítku klubů.
Podle Šťovíčka by se měla změnit alespoň formulace návrhu s tím, že zákaz se nebude týkat obytných automobilů. Ačkoliv byla novela vytvořena v reakci na prosincový dopravní kolaps na dálnici D1 zejména s ohledem na kamiony, podle současného znění návrhu by se zákaz vztahoval i na karavany. \"Pokusím se v tomto podniknout kroky, zabojovat pro naše karavanisty a oslovit zákonodárce,\" dodal šéf Šťovíček.
Podle Jana Bizika ze Sdružení dovozců obytných vozidel (OSCAR) se zákaz podle současného znění bude týkat všech používaných karavanů. Celková délka soupravy zahrnující vozidlo a přívěs se totiž pohybuje od zhruba 7,5 do 13 metrů. \"Navíc si nemyslím, že by toto opatření razantně změnilo situaci na našich dálnicích kvůli jednomu úseku D1 o délce 100 kilometrů, naopak, situaci na našich dálnicích jen zhorší,\" řekl Bizik.
Karavany by v takovém případě musely zůstávat ve stejném pruhu s pomaleji jedoucími těžkými kamiony. Řada souprav s karavanem má podle Bizika nejvyšší povolenou rychlost soupravy až 110 km/h. \"Proč by ale potom měli užívat dálnici,\" upozornil.
Podle něj je postačující současná právní úprava, která umožňuje omezit předjíždění kamionů s hmotností nad 7,5 tuny prostřednictvím dopravních značek. Příčinu problémů na D1 vidí spíše v nedostatečné infrastruktuře.
Poslanci návrh předložili v reakci na prosincové několikahodinové kolony na D1, které byly podle silničářů z velké části způsobeny nedisciplinovanými řidiči kamionů. Proti zákazu se vyslovili mimo jiné nákladní dopravci a Hospodářská komora.