„To je hezké, ale já to už znám, protože jsem to dostal k narozeninám,“ děkujete „ježíškovi“. Který se snažil, seč mohl, ale nepovedlo se to. Povést se vám ale může vrácení, případně výměna dárku, když budete správně postupovat.
- Které dárky vrátit nelze?
- Vracet by měl ten, kdo koupil
- Mýty o reklamacích
- Kdo platí dopravu při reklamaci?
Které dárky nejdou vrátit?
Začneme tím méně příjemným, čili co už vrátit nelze.
- Jsou to věci, které jsou viditelně spjaty s vámi, je tam vaše iniciála nebo jméno. Ty už budete mít na věčnou památku.
- Těžko budete vracet zboží, které podléhá zkáze, prostě se za pár dnů zkazí, třeba dort nebo čokoládová roláda. Podobné je to s produkty, které by byly po otevření na štíru s hygienou – třeba mýdla, kartáčky na zuby nebo lesk na rty.
- Nevracejí se také časopisy a noviny, což by vás asi ani nenapadlo, ale knížky ano. Pokud něco doma už máte, klidně můžete titul vrátit.
- Z důvodu ochrany autorských práv nemůžete vrátit DVD s hudbou nebo filmy, ale i počítačové hry a software. To platí tehdy, pokud je rozbalíte. Zabalené se vrátit mohou.
(foto: Shutterstock)
Vracet by měl kupující
Věc lze reklamovat nejen z důvodu nefunkčnosti, ale také proto, že se vám prostě nehodí. Pokud koupi realizujete prostřednictvím internetu, tedy třeba přes e-shop nebo telefonicky, můžete zboží vrátit a nemusíte udávat důvod.
Jenže my hovoříme o daru, tedy že vracíte věc, kterou jste sami nekupovali. V tom případě byste měli mít fakturu nebo paragon, prostě doklad o zakoupení předmětu. Obchodník by již neměl pátrat, jestli jste to opravdu vy, kdo mu zboží zaplatil. Ale udělat to může. V tu chvíli musí zboží reklamovat skutečný kupující, nebo Vám musí písemně potvrdit, že všechna práva ke zboží předává vám.
14 a 14 dnů a mýty o obalu
Ve chvíli, kdy tedy ježíšek kupoval na e-shopu a máte na zboží doklad o koupi, bude to jednoduché. Napište obchodníkovi e-mail, že odstupujete od kupní smlouvy. Musíte to stihnout do 14 dnů od převzetí zboží – ne pod stromečkem, ale od chvíle, kdy jej obdržel darující. Pokud jste to stihli, tak máte další dva týdny na to, abyste produkt odeslali prodejci zpět.
Možná máte pod kůží staré dobré doporučení, že zboží se musí vracet v původním obalu. To doporučení je staré. Věc prostě zabalte, aby došla v pořádku, původní obal není nutný. Výjimkou jsou zvlášť vyrobené ochranné obaly a delší lhůta na vrácení. Když prodejce mimořádně vyhlásí například měsíční lhůtu na vrácení zboží, může ji podmínit tím, že zboží vrátíte například v nepoškozeném obalu.
Kdo platí dopravu?
Možná namítnete, že i poštovné něco stojí. A proč byste to měli hradit vy, když zboží vracíte a nic z něj nebudete mít. Máte pravdu. Zákon na to myslí, ale jen částečně, má svá pravidla. Vrátí vám nejlevnější částku, za kterou transport nabízí, i když jste zaplatili víc. A udělá to stejným způsobem, jakým jste zaplatili za dopravu vy jemu. Za zaslání zboží zpět prodejci, tedy za vrácení produktu, už platíte jen vy sami.
Nakupovali jste v kamenné prodejně?
Pokud jste nakupovali třeba v obchodním centru, tak zde platí ještě trochu jiná pravidla. Nemůžete například zboží vrátit, když nemáte nějaké závažné důvody. To platí obecně. Aby obchodníci ale své zboží v nějakém období zvýhodnili, mohou zavést výjimky. Dělají to většinou na přechodnou dobu a zvýhodnění mohou být skutečně nejrůznější. Může to být například lhůta prvních 14 dnů v lednu, kde je možné zboží vyměnit, nebo vrátit.