Soutěž se týká výhradně vnější části památkově chráněné budovy, rekonstrukci vnitřních částí plánuje SŽDC později. \"Fantova budova spolu s přilehlou halou nad nástupišti tvoří největší secesní památku v Česku, proto přípravě věnujeme mimořádnou pozornost. Veškeré stavební a technologické postupy jsou navrženy v souladu s požadavky státní památkové péče,\" uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
SŽDC počítá při rekonstrukci s odstraněním poškozené omítky, kterou nahradí úplně nová vápenná omítka. Součástí je také odstranění všech nefunkčních prvků na stavbě, například ocelových konzol nebo rozvaděčů. Otvory po nich se následně zazdí. Ošetřena bude rovněž konstrukce střešního krovu, nové bude laťování, střešní krytina a oplechování. Okna a dveře budou repasovány, přičemž jejich výplně, které nebude možné opravit, chce SŽDC nahradit kopiemi v původních barvách.
Rekonstrukce historické budovy pojmenované po architektovi stavby Josefu Fantovi měla být původně hotová do roku 2013. Firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, však opravy nestihla a SŽDC jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italská firma stihla opravit jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Boční trakty včetně fasády památkově chráněného objektu dosud na opravy čekají.
Grandi Stazioni kvůli nádraží podala na SŽDC celkem čtyři žaloby. Firma v nich požaduje určení vlastnického práva ke staré i nové hale nádraží a zároveň se domáhá náhrady škody za neprodloužení nájmu a zaplacení prostavěných nákladů. Jednu ze žalob, ve které italská firma požadovala určení vlastnictví k Fantově budově, zamítl v říjnu odvolací soud.
sip mal