\"Celkový vývoj hodnoty významně ovlivnilo několik významných investic Čepro, SŽDC a ŘSD. Jako pozitivní trend vidím fakt, že rozdíl mezi vyhlášeným objemem zakázek a jejich reálně soutěženou cenou byl poměrně nízký. Není tomu tak dávno, kdy dosahoval v průměru 15 až 20 procent,\" uvedl předseda představenstva společnosti Hochtief Tomáš Koranda.
Podle údajů společnosti IS dosáhly ceny v soutěžích loni v průměru 98,1 procenta úrovně cen předpokládaných. U zakázek na pozemní stavby je již převýšily v průměru o 2,5 procenta, u zakázek na inženýrské stavby byly o 4,5 procenta nižší. Za rok 2017 byla cena zadaných zakázek proti rozpočtu projektantů nižší o 18 procent. Zvláště v době krize nebylo výjimkou, když vítězná firma uspěla s cenou, jež byla proti projektu nižší o 40 procent.
Největší objem veřejných zakázek připadá dlouhodobě na stavebnictví, loni to podle údajů IS byly zhruba dvě pětiny. Miliardu korun loni překročilo 19 zakázek. Největší byla modernizace trati Sudoměřice - Votice za 5,3 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ji zadala firmě OHL ŽS. Druhou největší zakázkou byla optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař - Praha hlavní nádraží za 4,22 miliardy korun. SŽDC ji zadala sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ. Třetí byla stavba úseku dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem za 3,91 miliardy korun. Zakázku zadalo ŘSD sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky stavební. Předloni veřejná správa zadala 14 miliardových zakázek za 21,5 miliardy korun. Loňských 19 zakázek mělo hodnotu 40,4 miliardy korun.
Hodnota nově vypsaných veřejných zakázek loni vzrostla o 34 procent na 453 miliard korun. Počet se zvýšil o desetinu na 8472. Meziroční růst ovlivnilo velké množství zakázek nad miliardu korun oznámených v květnu. Především to byly pilotní projekt PPP na dálnici D4 od ministerstva dopravy za téměř 25 miliard korun a rámcové dohody firmy Čepro na poskytování dodávek minerálních olejů.