Údaje daleko zaostaly za odhadem analytiků, kteří v průzkumu agentury Reuters počítali s reálným poklesem o 0,6 procenta.
Podle mluvčího úřadu je propad částečně způsoben srovnáním s obchodně silným listopadem, kdy tržby povzbudily předvánoční nákupy a jednorázové slevové akce typu Black Friday.
Spotřeba domácností představuje klíčový faktor hospodářského růstu Německa posledních let. Na hrubém domácím produktu (HDP) se podílí z 55 procent.
Podle údajů společnosti GfK se přitom nálada německých spotřebitelů nad očekávání zlepšila. Ve středu zveřejněný index spotřebitelské důvěry GfK na únor vystoupil na 10,8 bodu z lednových 10,5 bodu. Vzrostly ale obavy o stav ekonomiky v souvislosti s odchodem Británie z Evropské unie a obchodními válkami.
Částečně i kvůli těmto vnějším faktorům německá vláda ve středu podle očekávání snížila odhad letošního růstu domácí ekonomiky na 1,0 procenta z dříve předpokládaných 1,8 procenta.
Míra inflace zůstala v lednu slabá. Spotřebitelské ceny se v Německu meziročně zvýšily o 1,7 procenta, stejným tempem jako v prosinci.