Schází zhruba 300 strojvedoucích u všech dopravců, ať už jde o osobní nebo nákladní dopravu. Již dlouho upozorňujeme na to, že dopravci by měli zintenzivnit spolupráci se školami, snažit se zatraktivnit povolání,\" řekl Kolář.
V důchodovém věku nad 65 let je podle něj aktuálně 1034 strojvůdců, tedy 10,8 procenta. Téměř stejný počet je naopak mladších než 30 let. Průměrný věk u této profese je 48,6 roku, jen nepatrně vyšší než v roce 2017. Více než 70 let je podle Koláře 55 strojvůdcům.
Počet dopravců se loni zvýšil o jednoho na 105, z toho 88 bylo českých a 17 zahraničních. Před šesti lety jich bylo celkem 85.
Loni o licenci strojvedoucího požádalo 661 lidí, zhruba o 200 méně než před rokem. Z toho 471 lidí uspělo. Úspěšnost uchazečů 71 procent byla nejvyšší za posledních šest let. V roce 2013 to bylo 47 procent. \"K tomu přispěla vyhláška ministerstva dopravy z roku 2016, která rozumně stanovila maximální počet pokusů na tři. Do té doby jsme měli uchazeče, kteří to zkoušeli i více než desetkrát,\" doplnil Kolář.
Průměrná mzda u velkých dopravců je podle Drážního úřadu zhruba 40.000 korun, meziročně o osm procent více. Proti celostátnímu průměru byla přibližně o čtvrtinu vyšší. Mezi strojvedoucími je 51 žen. Nejmladší strojvůdkyni je 21 let, nejstarší 59 let.
Podmínky pro získání licence strojvůdce jsou věk minimálně 20 let, minimálně střední vzdělání, spolehlivost, fyzické a duševní zdraví, absolvování školení u akreditovaného zařízení a úspěšná ústní a písemná zkouška. V současnosti je 16 akreditovaných školicích středisek, meziročně o dvě více.