ŘSD technologii přestalo používat v roce 2012. \"Využívala se v řadě míst evropské dálniční sítě. Podobné následky jsou řešené v řadě evropských zemí,\" uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Na 90. až 151. kilometru D5 se mikrotrhliny vyskytují na více místech. ŘSD opravila dvě části loni. Letos přijdou na řadu pravý pás na 124. až 136. kilometru ve směru na Rozvadov a 144. až 151. kilometr těsně před hranicemi, kde je třeba nejvíc zásahů. Na jeden úsek už je známý dodavatel, u druhého se dokončuje soutěž. Opravy začnou v dubnu, odehrají se za provozu.
\"Opravy budou různé. V místech, kde je vozovka ještě v dobrém stavu, se provede pouze překryv patnáctimilimetrovým mikrokobercem. Pokud už dochází k rozpadům na příčných spárách, tak se zfrézuje pět centimetrů a položí osm centimetrů nové vyztužené asfaltové vozovky,\" řekl Hlavatý.
Mikrokoberce zvládne ŘSD do měsíce. Větší oprava, která se provádí od sjezdu po sjezd, trvá až čtyři měsíce. ŘSD opraví jen povrch D5. Spodní konstrukční vrstvy dálnice, tedy nosné jádro, jsou v pořádku.
Technologie pokládky cementobetonového povrchu využívala k závěrečné úpravě povrchu metodu tažené juty. \"Ten, kdo to spojuje s technologií používanou na modernizaci D1, tak šíří nesmysly,\" uvedl Rýdl. Ta je podle něj úplně jiná, vyzkoušená v ŘSD před osmi lety, a u ní se neprojevují problémy jako na D5. \"Na D1 se používá technologie vymetaného betonu. Ve finální fázi po pokládce tam projíždějí kartáče, které pěkně uzavírají povrch a zároveň obnažují kamenivo, což zlepšuje protismykové vlastnosti a zamezuje vzniku mikrotrhlin,\" řekl Hlavatý.
Trhliny sleduje ŘSD také na D35 na kilometrech 267 až 270, 280 až 282 a 290 až 294. \"Dva úseky už jsou opravené a letos se opraví poslední,\" uvedl. Na vznik mikrotrhlin nemá podle Hlavatého vliv počasí. \"Hlavně nasákavost betonu - voda, chloridy a látky, které se vyskytují v běžném provozu na komunikaci,\" uvedl Rýdl. ŘSD změnilo před rokem metodiku na údržbu betonových vozovek a letos bude provádět impregnace, které sníží nasákavost betonu, čímž se prodlouží životnost.
Na druhou stranu D5 od Prahy po 90. kilometr je asfaltový povrch.