Upravené kaly mají být odvezeny z Ostravy a zničeny do konce roku 2020. Podle původní smlouvy přitom AVE CZ měla kaly z Ostravy odvézt do konce loňského roku. Nová smlouva uzavřená minulý měsíc umožnila skladovat kaly před spálením v Ostravě, aby se nemusely vozit na meziskládku v Čáslavi.
\"Je tady pořád jedna jakási bariéra, která může teoreticky cokoliv zbrzdit, a to je kapacita spalovny ve Vřesové,\" řekla ministryně.
Ředitel Diama považuje za nejdůležitější, že sanace nebyla přerušena a kaly se dál odvážejí podle možností spalovny ve Vřesové.
\"Vřesová se zavázala, že se pokusí dělat technická opatření, tak aby zrychlila, protože mají povolení na víc, než v současné době spalují,\" řekl Rychtařík. \"My už jsme zahájili jednání s firmou, že se budeme snažit hledat další možný bod nebo místo na spalování, a podíváme se do zahraničí,\" dodal.
Laguny byly desítky let jednou z největších ekologických zátěží v zemi. Odtěžování kalů po letech problémů skončilo loni v prosinci. Tehdy firma AVE CZ dokončila odtěžení více než 90.000 tun takzvaných nadbilančních kalů, na něž se přišlo až během sanace; už dříve bylo vytěženo 200.000 tun. V Ostravě zůstává okolo 70.000 tun upravených kalů, které už nepáchnou ani jinak nezatěžují okolí. Z lagun zbývá odtěžit takzvanou hlinku, zeminu kontaminovanou ropnými látkami.
Sanace podle Rychtaříka dosud stála zhruba 169 milionů korun, ještě čekají práce za 280 milionů, což zahrnuje odtěžení a úpravu hlinky a převoz a likvidaci ve Vřesové. \"Jediný moment, o co byla cena navýšena, je o to, že se stát rozhodl, že hlinky nepovolí skladovat, ale nařídí je spalovat. Naopak cena byla snížena ... za to, že se přímo odsud bude dovážet do Vřesové,\" řekl ředitel Diama.