Už loni na jaře bylo jasné, že trh s elektřinou čekají změny. Ve vzduchu bylo cítit zdražování. Ceníky se zvedly hlavně ke konci roku. I proto lidé projevili větší zájem o změnu dodavatele. Ve srovnání s posledními roky změnil loni dodavatele energií rekordní počet zákazníků. K novém obchodníkovi s elektřinou přešlo od ledna do prosince loňského roku podle údajů Operátora trhu (OTE ČR) 371 298 domácností (více jsme o tématu psali tady).
- Počet zákazníků u jednotlivých dodavatelů energie
- Stabilizace trhu s elektřinou
- Češi jsou pasivní a nepřechází k jiným dodavatelům
Také vás účet za energie rozpálí do běla?
Zdroj: Shutterstock
Někdo statisíce, jiný stovky
Ačkoli vůle lidí měnit dodavatele byla loni větší, s počtem odběrných míst u dodavatelů to příliš nezahýbalo. Mezi alternativními dodavateli drží přední pozice Bohemia Energy. Ta měla na začátku loňského roku 389 418 odběratelů elektřiny, letos v lednu 391 974 zákazníků.
Společnost Innogy Energie, která je v segmentu dodávek elektřiny považována za alternativního dodavatele (primárně prodá plyn), měla loni v lednu 388 690 zákazníků. Za dvanáct měsíců se jí podařilo získat 33 312 nových zákazníků. Z hlediska akvizice nových odběrných míst se tak zařadila k nejúspěšnějším dodavatelům.
I když se počty odběratelů u jednotlivých společností přeskupily, stále platí, že silné firmy zůstaly silné, tedy udržely si větší počet zákazníků. Masivní odliv od velkých společností k drobným dodavatelům se nekonal.
Na energetickém trhu tak stále funguje několik dodavatelů, kteří mají méně než tisícovku odběratelů elektřiny. Jsou to například společnosti A-PLUS Energie obchodní, AZ Energies, BIDLI energie, České teplo, Conte, Enbezo, ENCO group, Strong energy, Teplárny Brno nebo V-Elektra. Některé společnosti ale primárně živí jiná oblast podnikání než prodej elektřiny.
Trh s elektřinou se ustálil
Čísla z posledních let podle analytiků ukazují, že se energetický trh stabilizoval. „V prodeji elektřiny se nakonec výrazně prosadili jenom dva ryze alternativní dodavatelé, v prodeji plynu jen jeden,“ konstatuje Petr Woff z portálu KupníSíla.cz.
Počet odběrných míst může být podle odborníků jedním z vodítek pro zákazníky. Při změně dodavatele je však třeba zohlednit i další parametry. „Lidé se mohou při výběru dodavatele řídit podle počtu odběrných míst, pokud má obchodník prodej energií jako hlavní činnost. Klíčovými údaji jsou v současné situaci podle mě schopnost nabídnout fixní cenu na delší dobu a komunikace se zákazníkem,“ uvádí Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.cz.
Komunikace je důležitá i podle Petra Woffa. Mnohé lze odhalit už po telefonu. Dodavatelé totiž v poslední době vyměnili podomní prodejce za telefonisty a domácnosti obvolávají. „Pracovníci zdravého a perspektivního dodavatele nejsou znudění ani vlezlí, komunikují pohodově a zbytečně na vás nespěchají,“ dodává Woff. Většině tuzemských odběratelů pak podle něho stačí dobrý marketing dodavatele a nehledí tolik na ceny nebo obchodní podmínky.
Čtěte také:
3 miliardy na nové kotle, dotace startují
840 Kč ročně dá každá domácnost na zelenou elektřinu
Pasivita nám nesvědčí
Podle Jana Schindlera jsou čeští zákazníci pasivní. „Lidé se raději nechají oslovit s nabídkou, nečtou obchodní podmínky a v případě, že naletí a zjistí to, nepodnikají kroky vedoucí k nápravě škod. Málo zákazníků si dodavatele vybírá samo,“ doplňuje.
Do potíží při změně dodavatele se pak dostávají hlavně ti zákazníci, kteří nečtou obchodní podmínky a neznají svoje závazky – například mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, třeba na dva roky, a mezitím podepíšou další smlouvu s novým dodavatelem, od níž včas neodstoupí. Z obou stran jim pak mohou hrozit tisícové pokuty.