\"Čísla za rok 2018 jsou dobrou zprávou pro digitální trh a ukazují, že jeho možnosti ještě zdaleka nejsou vyčerpané. Loni se dokázal vypořádat se zavedením GDPR, a pokud nepřijde nesmyslná regulace, věřím v jeho další růst,\" uvedl předseda SPIR Michal Hanák. Pro letošní rok je podle sdružení odhadován růst investic do internetové inzerce o dalších 14 procent na 32,5 miliardy korun.
Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou reklamu, za kterou zadavatelé loni zaplatili 20,1 miliardy korun, meziročně o 22,8 procenta více. Reklama ve vyhledávání vzrostla o čtvrtinu na 7,3 miliardy korun. Do katalogů a řádkové inzerce investovali inzerenti 1,1 miliardy korun.
Mezi jednotlivými mediatypy patří online reklamě druhá pozice, dominantní postavení si udržuje televize s podílem 46,3 procenta a celkovým objemem investic ve výši 53,1 miliardy korun. Tisková inzerce dosáhla loni 19,6 miliardy korun, což je podíl 17,1 procenta. Reklama v rádiích stála osm miliard korun a outdoorová inzerce 5,2 miliardy Kč.
Výkon jednotlivých forem internetové a mobilní reklamy (v tis. Kč):
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 (odhad) display* 5,137.305 6,148.289 7,378.185 9,204.844 9,967.379 10,481.447 14,164.675 16,400.893 20,139.248 22,829.717 vyhledávání** 1,593.704 1,871.320 2,871.428 2,901.804 3,360.886 3,656.319 4,663.124 5,857.274 7,321.593 8,563.335 katalogy a řádková inzerce 985.445 919.806 901.784 1,200.788 1,256.196 906.356 899.652 1,052.715 1,124.984 1,150.698 celkem 7,716.454 8,900.469 11,151.399 13,307.435 14,584.460 15,044.122 19,727.451 23,310.883 28,585.825 32,543.750
* do roku 2015 kombinace ceníkových a reálných cen, od roku 2016 ceníkové ceny
** reálné ceny
zdroj: SPIR