Podle spotřebitelských poraden si lidé na praktiky některých dodavatelů energií stále stěžují. „Většina stížností směřuje na aukce energií, kdy zprostředkovatel navštíví spotřebitele doma a slíbí mu, že pro něj vysoutěží nejlevnějšího dodavatele. Ačkoliv zprostředkovatelé lákají na to, že lidé za jejich služby nic nezaplatí, má to háček. Když se spotřebitel rozhodne smlouvu s vítězným dodavatelem neuzavřít nebo ji ukončit, naúčtuje mu zprostředkovatel smluvní pokutu,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.
Zametete s prodejcem nebo s vámi podomák vytře zem?
Zdroj: Shutterstock
Telefonát jako pozvánka
Někdy podomní prodejci navštíví spotřebitele bez předchozího pozvání, jindy se s ním předem domluví po telefonu. Tuto cestu mohou volit i proto, že je v řadě obcí a měst podomní prodej zakázaný. Pokud však spotřebitel sám vyzve podnikatele, aby ho navštívil u něj doma, zákaz se na to nevztahuje.
„Prodejci energií se snaží svoji práci zefektivnit, někdy jen minimalizovat riziko pokut za podomní prodej, ale taky ušetřit za lidskou práci, zároveň prodat i jiné produkty a získat zákazníka ideálně napořád. Call-centra existují už dlouho, ale kvůli regulaci přímého marketingu mohou být nyní ještě významnější,“ komentuje aktivitu zákaznických center Petr Woff, analytik portálu KupníSíla.cz.
Podle Petra Woffa telefonisté stále častěji používají takzvaný křížový prodej – kromě energií zkoušejí prodávat také mobilní tarify, pojištění a další produkty. „A objevují se snahy získat od zákazníka plnou moc na dobu neurčitou, aby prostředník mohl změnit vašeho dodavatele kdykoli znova, bez vašeho opětovného souhlasu,“ dodává.
Nespěchejte s podpisem
Riziko telefonátu, jehož cílem je prodat, je velké: aniž byste si to uvědomili, můžete sjednat smlouvu na produkt, o němž nic nevíte. Podle občanského zákoníku je totiž možné uzavřít smlouvu i po telefonu. Pomocí prostého „ano“ tak můžete rozehrát kolečko změn, o něž ani nestojíte.
Po telefonu si také můžete sjednat s podomním prodejcem schůzku, aniž byste o ni skutečně měli zájem. „Schůzka má zpravidla vždy stejný scénář. Podomní prodejce za použití naučených technik spotřebitele přesvědčí o výhodnosti nabídky a časové limitaci. Spotřebitel pod tlakem souhlasí s tím, co by jindy nepodepsal. V poradně jsme si všimli, že jsou takto oslovováni nejčastěji senioři,“ říká Lukáš Zelený.
Žádná nabídka podomního prodejce ale podle něho není tak výhodná, aby ji musel spotřebitel přijímat hned a bez předchozího důkladného zvážení. Ve smlouvách je nejčastěji obsažena smluvní pokuta, o které se podomní prodejce buď nezmíní vůbec, nebo jen tak mezi řečí.
Čtěte také.
Vyrobeno v Česku. Tuzemské obchody začínají sázet na patriotismus
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Z kohoutků teče dražší voda. Víte, kolik platíte za kubík?
Nebezpečné slůvko „ano“
Pokud vám kdokoli s jakoukoli nabídkou zavolá, dávejte si pozor na to, co říkáte. „Hovory bývají nahrávané a prodejce vás potom může ,tahat za každé slovo‘, například vám tvrdit, že vaše nevědomky utroušené slůvko ,ano‘ znamenalo souhlas s uzavřením smlouvy,“ vysvětluje Petr Woff.
Sám pak doporučuje abyste při prvním telefonátu žádnou nabídku neodsouhlasili, potom si v klidu na internetu našli a prošli reference a historii dané firmy. „Větší důvěru oprávněně vzbuzuje například firma, která investuje do populárně-edukační činnosti prostřednictvím hodnotných poradenských článků,“ doplňuje.
14 dnů na rozmyšlenou
Když už smlouvu uzavřete, ať doma nebo po telefonu, vždy máte právo na odstoupení. „To je nutné podnikateli zaslat do čtrnácti dnů od uzavření smlouvy. Doporučujeme odstoupení zasílat písemně, doporučeně s dodejkou. Postačí ale i telefonický hovor. V takovém případě však spotřebitelům doporučujeme, aby si hovor nahráli kvůli lepší průkaznosti. A co je důležité, podnikatel spotřebitele nesmí za odstoupení od smlouvy nijak sankcionovat,“ uzavírá Lukáš Zelený.