Nepanikařte a vyhledejte zaměstnance
Ať už jste po cestě na letiště potkali kolonu nebo jste se zasekli v obchodě se suvenýry a k odbavovací bráně se nedostavili včas, nezoufejte. Rozhodně nejste první ani poslední, komu se to stalo. S chladnou hlavou toho navíc vyřešíte více než v záchvatu pláče a vzteku.
Své kroky proto namiřte zpět do odbavovací haly, a to nejlépe k přepážce společnosti, s kterou jste měli letět. Vysvětlete personálu, co se stalo, pokud možno v klidu. Nezapomínejte na to, že na letišti řeší denně nespočet takových případů.
Ptejte se na nejbližší let
Zjistěte, kdy letí další letadlo. Počítejte s tím, že poletíte s přestupem, a to i přesto, že jste původně zakoupili letenku na přímý spoj. Když budete mít štěstí, společnost vám nabídne takzvaný záchranný let. U nízkonákladových společností se tak ale příliš často neděje.
Velké společnosti vám naopak obvykle nabídnou jiný let za sníženou cenu nebo dokonce bez doplatku. Existují i případy, kdy si lidé nechali přebookovat letenky na jiný let a společnost je posadila do byznys třídy, a to i přesto, že měli zaplacený let v ekonomické třídě.
Může se však stát, že společnost řešení nenajde a vy se budete muset spolehnout sami na sebe. Opět platí první pravidlo: hlavně nepanikařte. Zkuste si nějaký let zajistit sami online a zvažte také let na jiné letiště.
Zajistěte zavazadla
Pokud jste let zmeškali na poslední chvíli, budete muset zajistit zavazadla, která byla odbavena a do jiné země vyrazila bez vás. Informujte o tom zaměstnance u přepážky společnosti, s kterou jste měli letět. Zjistí, kde se zavazadla nacházejí, a zařídí, aby na vás počkala na letišti. V případě, že poletíte až další den, zajistěte si také nocleh. Některé hotely jsou na tyto případy připraveny a nabízejí last minute ubytování za výhodnější ceny.
(foto: Shutterstock)
Kontaktujte hotel v cílové destinaci
I v zahraničí jsou na podobné scénáře zvyklí. Kontaktuje hotel v cílové destinaci a vysvětlete jim svou situaci. Zbytečně tento krok neoddalujte, čas zde hraje důležitou roli. Společně se dohodněte na podmínkách zpožděného nástupu a počítejte s tím, že si možná budete muset připlatit.
Před odletem zvažte rozsah cestovního pojištění
Nespoléhejte na štěstí a při sjednávání cestovního pojištění si připlaťte za náhradu za zpožděný let či náhradu stornopoplatků. Ačkoli se celková cena vystoupá o něco výš, než v případě základního pojištění, v momentě, kdy let zmeškáte, nebudete litovat. Většina smluv navíc pokrývá i výdaje za zpoždění způsobené počasím či poruchou letadla.
Jak je to u přestupních letů?
Pokud cestujete do hodně vzdálených destinací, přestupům se nejspíš nevyhnete, ať chcete nebo ne. Musíte navíc počítat s rizikem zpoždění, a to nejlépe už při nákupu letenky. Záměrně píši letenky, protože jedna je v tomto případě vždy lepší než dvě. Proč?
Předpokládejme, že letíte z Prahy do New Yorku s mezipřistáním v Londýně. Pokud budete mít celý let na jedné letence, budete v případě zpoždění krytí. A jestli prvním letadlem dorazíte na letiště až po odletu vašeho navazujícího letu, máte navíc nárok na finanční kompenzaci. Tedy za předpokladu, že zpoždění zaviní jedna ze společností, nikoli například počasí.
Navíc, pokud by měl první let zpoždění a pasažér následující let z Londýna nestihl, je povinností zpožděné aerolinek se o tohoto člověka postarat, a to konkrétně:
- zajistit mu náhradní let v nejbližší možnou dobu,
- poskytnout mu zdarma dva hovory nebo e-maily,
- poskytnout mu občerstvení, které musí být přiměřené době čekání,
- zajistit nocleh v hotelu a dopravu mezi ním a letištěm v případě, že následující let poletí až druhý den.
Pokud jste však letenky kupovali zvlášť, to znamená, že jste nejdříve pořídili tu z Prahy do Londýna a poté z Londýna do New Yorku, nemá ani jedna ze společností povinnost se o vás v případě zpoždění postarat. A vám nezbyde nic jiného, než se spolehnout sám na sebe.
Čtěte také:
- Jaká je pravděpodobnost, že se zrovna vám ztratí kufr
- Co si můžete a co si nemůžete vzít do příručního zavazadla