Inditex, majitel obchodů Zara, loni zvýšil zisk o dvě procenta

13.03.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Madrid 13. března (ČTK) - Největší světový prodejce oděvů, španělská společnost Inditex, v uplynulém fiskálním roce zvýšil čistý zisk o dvě procenta na 3,44 miliardy eur (88,3 miliardy Kč). K růstu přispěl hlavně internetový prodej. Kvůli silnému euru však výsledek mírně zaostal za očekáváním analytiků. Vyplývá to z dnešního sdělení firmy, která mimo jiné vlastní oděvní řetězec Zara.

Analytici v anketě společnosti Refinitiv očekávali v průměru zisk 3,49 miliardy eur.

Tržby se za fiskální rok do konce ledna zvýšily o tři procenta na 26,1 miliardy eur (669,8 miliardy Kč). Bez vlivu výkyvů směnných kurzů tržby stouply o sedm procent. Provozní zisk pak vzrostl o jedno procento na 4,36 miliardy eur, bez vlivu výkyvů směnných kurzů ale nárůst činil devět procent.

Tržby z prodeje přes internet firmě za uplynulý rok vzrostly o více než čtvrtinu. Na celkových tržbách se podílely 12 procenty, což je podobné jako u konkurenčních firem, například u švédského řetězce H&M. Zaostává to však za průměrem celého odvětví v rozvinutých zemích. Například v USA se prodej přes internet podílí na celkovém prodeji oděvů 27 procenty.

Inditex uvedl, že ve třech obchodech Zara v Amsterodamu, Barceloně a Miláně nabídne zákazníkům možnost za poplatek si dotvořit design některých výrobků.

V letošním fiskálním roce očekává firma růst očištěných tržeb o čtyř až šest procent. Inditex také o 17 procent na 0,88 eura zvýší dividendu. To znamená, že firma na dividendách vyplatí 80 procent zisku, zatímco o rok dříve to bylo 69 procent, podotýká agentura Reuters.

Inditex vlastní celkem osm značek, kromě Zary také Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear či Oysho. Firmu založil Amancio Ortega, který je nyní jedním z nejbohatších lidí světa. První prodejnu Zara otevřel Inditex v roce 1975 ve španělském městě La Coruňa. V prosinci 1988 podnik zahájil prodej mimo Španělsko, a to v Portugalsku. V České republice začala firma působit v roce 2001. Nyní má 7490 obchodů v 96 zemích.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK