Slabší aktivita podnikatelského sektoru se odrazila i na trhu práce. Míra nezaměstnanosti se v únoru podle průzkumu, na který se odvolává deník The Wall Street Journal (WSJ), zvýšila na 5,3 procenta. Ještě v prosinci činila 4,9 procenta. Lednový údaj zveřejněn nebyl. Peking chce letos míru nezaměstnanosti držet kolem 5,5 procenta.
Zjistit pravý stav kondice čínské ekonomiky bývá začátkem roku těžší, protože do něj spadají dlouhé oslavy nového lunárního roku, které bývají každý rok v jiném termínu. Ekonomové proto často kombinují údaje za leden a únor, aby získali jasnější obrázek.
Ochlazení v těchto dvou měsících vykázal jak nemovitostní, tak automobilový trh. Hodnota prodaných domů se meziročně snížila o 4,5 procenta, loni ve stejném období naopak o 14,7 procenta stoupla.
V lednu a únoru pokračoval propad automobilového trhu, který má Čína největší na světě. V porovnání se stejným obdobím loňského roku se podle údajů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM) prodalo o 17,5 procenta méně osobních vozů. Po započtení nákladních aut a autobusů prodej klesl o 15 procent na 3,8 milionu.
Nárůst o 8,2 procenta naopak vykázal maloobchod, který tak překonal očekávání analytiků. Odhady překonaly také investice do takzvaných fixních aktiv, tedy do továren či infrastruktury. Zvýšily se o 6,1 procenta.
Podle analytičky Bety Wangové z banky ANZ by se průmyslová výroba v Číně mohla dostat pod ještě větší tlak. Stále totiž přetrvává nejistota ohledně výsledku obchodních jednání mezi Washingtonem a Pekingem, která dopadá na proexportně orientované výrobce. Nedávné snížení daní ve výrobním sektoru se podle Wangové projeví teprve později.
Druhá největší ekonomika světa zpomalovala i loni. Její růst zvolnil na 6,6 procenta z 6,8 procenta o rok dříve a byl nejnižší od roku 1990. Vláda se snaží ekonomiku více orientovat na spotřebu a méně na vývoz, což přinese další zpomalení tempa růstu. Na letošní rok si vláda stanovila cíl růstu HDP na 6,0 až 6,5 procenta.