Že se v našem prostředí těší franšízink velké oblibě dokazují velmi úspěšné koncepty, které mají v Čechách tradici více než deset let, takovými jsou například realitní síť CENTURY 21 nebo síť dietetických poraden NATURHOUSE. Na českém trhu je v současnosti více než 250 franšízových systémů, do kterých máte možnost se zapojit. Který z nich si ale vybrat a co si přitom ohlídat?
Co zvážit při výběru franšízy?
Před nákupem vybraného know-how a frašízy se ujistěte, že se opravdu franšízantem stát chcete. Pravděpodobně to totiž bude rozhodnutí, které zásadně ovlivní váš život. Navíc i když kupujete známou značku, není automaticky zaručeno, že budete úspěšní. Podnikání také vyžaduje určitou míru odvahy, dostatek ambicí a ochotu občas zariskovat. Pokud jste si naprosto jistí, že do toho jít chcete, nastal čas vybrat si tu správnou franšízu.
V prvé řadě si vyhledejte na internetu nejrůznější možnosti. Koncept franšízy by vám měl být blízký, zaujmout vás na první pohled a v ideálním případě byste o daném oboru měli mít alespoň trochu přehled. Sami se pokuste odhadnout, jak se tento obor bude vyvíjet do budoucna, jaké jsou jeho možnosti a co může nabídnout vám i vašim potenciálním zákazníkům. Důkladně si prostudujte internetové prezentace všech franšízingových konceptů, které vás zaujaly. Při výběru franšízové licence sledujte hlavně tyto tři body:
- schopnost přenositelnosti know-how z franšízora na franšízanta,
- jistota dlouhodobé a zajištěné spotřeby produktu na trhu,
- zajištění trvalé konkurenční výhody.
„Přenositelnost koncepce je nutné ověřit minimálně na pilotním podniku. Franšízor by měl doložit na skutečných výsledcích, že jeho koncept je skutečně úspěšný a aplikovatelný v dané lokalitě,“ radí Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu a soutěže Franchisa roku 2017,
Je nutné ověřit, zda trh poskytuje pro franšízu dostatek odbytových možností, nebo zda franšízová koncepce závisí pouze na aktuálním trendu. Koho zajímá spíše produkt závislý na trendu, měl by se informovat o tom, zda je franšízor technicky, personálně a finančně schopen zvládnout případnou změnu. K marketingové strategii franšízového konceptu patří jeho jasný popis a diferenciace od konkurence.
(foto: Shutterstock)
Jaké otázky si položit při výběru franšízy?
- Jak budu nakupovat zboží? Jsou zajištěny dostatečné zdroje produktu v regionu? Jak funguje dodavatelský systém? Vystačí kapacity při expanzi řetězce? Bude fungovat logistika?
- Jaký je předepsaný jednotný vzhled? Jednotný vzhled o franšízovém podniku vypovídá hodně. Soustřeďte se na to, jak vypadá vystupování na trhu. Ujistěte se také, že se s corporate identity podniku ztotožňujete, nejspíše totiž nebudete mít možnost do ní zasahovat.
- Jaký je balíček služeb franšízy? Kromě franšízové smlouvy dostává franšízant také tzv. „franšízový balík“, který obsahuje příručku o chodu podniku s informacemi o spolupráci centrály s partnery, práva a povinnosti, podpůrná opatření, moduly poradenské služby a mnoho dalšího.
- Jaká je právní ochrana účastníků franšízového vztahu? Franšízová smlouva je komplexní a obsáhlý dokument. Určitě si jej nechte ověřit specializovaných právníkem.
- Jaké jsou plány na expanzi franšízy? Zajímejte se o plány franšízora na expanzi. Zjistěte si, s kolika partnery se počítá k pokrytí trhu dané lokality a v jakém časovém horizontu.
- Jaké jsou konkrétní finanční podmínky franšízinku? Je nutné obstarat si přehled o kalkulaci podniku, který spočívá v hodnotách ověřených v praxi. Pak lze přenést čísla o plánovaném typu podniku (nájem, místo, infrastruktura), vlastním kapitálu a ostatních nákladech.
„Z dlouhodobých plánů franšízora poznáte jeho serióznost a také obchodní politiku, na které závisí vaše budoucí spolupráce,“ dodává Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu a soutěže Franchisa roku 2017.
Také si přečtěte: