\"Během rekonstrukce bude zavřeno. Tím pádem bude trvat kratší dobu, než kdybychom ji dělali postupně s omezeným provozem. Bude to znamenat menší zátěž pro okolí a také to bude levnější,\" uvedl Vavřina.
Developer PSN získal Kotvu v roce 2016 od irské konsolidační agentury NAMA. Poslední dva roky pracuje na podrobném obchodním konceptu, který má stavbu přeměnit na moderní \"department store\" a zařadit ji mezi nejprestižnější obchodní domy světových metropolí. \"Na přípravě nového konceptu jsme spolupracovali se zahraničním týmem poradců, kteří mají zkušenosti z obchodních domů jako Selfridges v Londýně nebo CUM a Cvetnoj v Moskvě. Plánujeme, že v Kotvě umístíme více než 800 značek. Domluveni jsme již zhruba s polovinou z nich,\" doplnil Vavřina.
Vzhledem k tomu, že obchodní dům je kulturní památkou, požadovali památkáři povolení od původní architektky Věry Machoninové. Podle Vavřiny ho investorovi udělila. \"Za velký úspěch považujeme to, že odbor památkové péče svolal komisi, která se vyjádřila kladně,\" uvedl dále Vavřina.
Fasáda z vnější strany bude podle něj pouze chemicky vyčištěna, změny se budou týkat vnitřku fasády a výměny některých technologií, jako například chlazení, topení nebo osvětlení. \"Objekt považujeme za skvost brutalistní architektury, proto na něm nechceme nic zásadního měnit. Fasáda je zevnitř zamořena azbestem, který je potřeba odstranit. V koordinaci s Institutem plánování a rozvoje, který plánuje revitalizovat Revoluční ulici, chceme vyčistit a upravit okolní prostory,\" sdělil Vavřina.
PSN plánuje otevřít prostor i dalším investorům. \"Peníze na to máme připravené. Ale je to náš největší projekt a tímto si v něm chceme snížit expozici,\" podotkl Vavřina, který je kmenovým zaměstnancem PSN.
Hledáním finančního partnera pověřila PSN poradenskou společnost Deloitte. \"Jde o ojedinělou příležitost vstoupit do pokročilého projektu obnovy jedinečného a nejznámějšího obchodního domu v České republice. Očekáváme, že zhodnocení investice bude pro investory nadprůměrné,\" dodal partner Deloitte Miroslav Linhart.
Obchodní dům Kotva byl otevřen byl v roce 1975 jako příklad luxusního československého obchodního domu. V době uvedení do provozu byla Kotva pátý největší obchodní dům v Evropě s prodejní plochou 22.160 m2, který dokázal díky 2000 zaměstnanců obsloužit až 75.000 zákazníků denně. Obchodní dům patří mezi tzv. druhou generaci českých obchodních domů. Stavba na půdorysu propojených šestihranů vznikala podle návrhu Věry Machoninové a Vladimíra Machonina a bývá považována za jednu z nejvýznamnějších českých staveb první poloviny sedmdesátých let.
Kotva i další obchodní domy po roce 1989 musely čelit nově vznikajícím moderním nákupním centrům. Obchodní dům se dlouhodobě potýkal s nedostatečným zájmem o pronájem obchodních ploch, v některých patrech zůstávaly volné prodejní plochy.