Přechod k jinému operátorovi je možný, a to ať už s tím stávajícím máte smlouvu na dobu neurčitou nebo určitou. U druhé možnosti ale musíte očekávat, že přechod nebude tak snadný. Z míry vás může vyvést nedostupnost telefonního čísla anebo pokuta za předčasné ukončení smlouvy.
1. Žádost o přechod a ponechání čísla
Při přechodu k novému operátorovi si můžete nechat své telefonní číslo anebo zároveň s novou smlouvou získat úplně nové. Pokud chcete mít stále stejné číslo, musíte si společně s doručením výpovědi zažádat o jeho ponechání. Prostřednictvím SMS byste poté měli obdržet ČVOP kód, který je důležitý pro přenesení a zároveň obsahuje i nejbližší možný termín přenosu.
Jestliže si o přenos čísla nezažádáte, do 30 dnů zanikne. Platnost ČVOP kódu je 60 dní. Pokud jej do té doby nevyužijete k převodu čísla, automaticky zůstáváte u stávajícího operátora, jako kdyby nedošlo k výpovědi.
Váš odchod operátor ze zákona nesmí nijak zdržovat. Od 1. února 2018 se zkrátila výpovědní doba z původních 30 dnů pouze na 10 dnů. Přenesení telefonního čísla trvá čtyři dny. Změna Zákona o elektronických komunikacích (č. 127/2005), kterou vláda schválila v únoru letošního roku, by ale měla přenesení čísla zkrátit už jen na 2 dny.
Schválená novela, kterou předložil premiér Andrej Babiš, také hovořila o tom, že kvůli ukončení smlouvy a ČVOP by nemusel klient kontaktovat stávajícího operátora, vše by řešili pouze s novým, u kterého by zároveň vyřizoval mobilní tarif.
2. Nedostupnost telefonního čísla při přenosu
Samotný proces přenosu probíhá 4. den, a to od půlnoci do šesti hodin ráno. Během této doby bude vaše telefonní číslo nedostupné. Po šesté hodině byste měli být přepojení. Změna operátora a tarifu bude kompletní.
Pokud byste si pak vybrali jiné datum přenesení, než je stanoveno ve ČVOP kódu, počítejte s tím, že číslo bude nedostupné mnohem déle než jen během přenosu.
Přenos čísla je u O2, T-Mobile i Vodafone zdarma. Virtuální operátoři si však mohou účtovat poplatky.
3. Výpověď smlouvy na dobu určitou u operátora
Smlouvu na dobu neurčitou lze vypovědět v podstatě kdykoliv a bez sankcí. Od podzimu 2017 můžete coby spotřebitel ukončit smluvní poměr bez pokuty v případě, kdy operátor jakýmkoliv způsobem změní smluvní podmínky.
Pokud ale s operátorem uzavřete smlouvu na dobu určitou, která zpravidla trvá 24 měsíců, a rozhodnete se odejít v době, kdy je platná, čeká vás pokuta. Operátor po vás může požadovat doplacení 20 % ze součtu všech zbývajících měsíčních plateb.
Jestliže tedy máte měsíční tarif např. za 800 Kč a dvouletou smlouvu se rozhodnete ukončit přesně po jednom roce, budete muset operátorovi doplatit 1 920 Kč. 20 % může navíc požadovat teprve od roku 2014, předtím mohl operátor při výpovědi po klientovi chtít až 100 % ze součtu zbývajících měsíčních plateb. V našem modelovém příkladě byste tedy dopláceli 9 600 Kč. Dnes 100 % platí již jen pro podnikatele a firmy.
V únoru navíc představila strana Pirátu návrh, ve kterém požadují snížení pokuty za odchod pouze na 5 %. A dále také to, že by klienti, kteří smlouvu na dobu určitou ukončují už po třech měsících, nehradili nic.
4. Dluhy u operátora a splácení mobilu
Před vyřizováním odchodu k jinému operátorovi vyrovnejte všechny smluvní závazky, které u toho stávajícího máte. Pokud máte dluhy, které mohly vzniknout např. nezaplacením faktury, vše uhraďte. Jestliže jste si od operátora vzali mobil nebo tablet na splátky, bude nutné vše jednorázově doplatit. Splácet přístroj nadále i po změně operátora umožňuje pouze společnost O2, u T-Mobile ani Vodafone to nelze.
Čtěte také: