Na zvýhodněných jízdenkách železničářů se nyní nic měnit nebude

03.04.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 3. dubna (ČTK) - Na zvýhodněných režijních jízdenkách železničářů se nyní nic měnit nebude. Sněmovní hospodářský výbor dnes nepodpořil pozměňovací návrh Martina Kolovratníka (ANO) k vládní drážní novele, podle kterého by České dráhy nemusely zdarma uznávat jízdní výhody zaměstnancům jiných firem. Mohly by za ně vystavit fakturu nebo žádat jiné plnění. Největší železničářské odbory ustavily kvůli pozměňovacímu návrhu stávkový výbor, bylo by podle nich ohroženo další fungování režijních jízdenek na železnici.

Režijní jízdenky, které zajišťují bezplatné jízdné, využívá přes 100.000 současných i bývalých zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a dalších železničářských institucí.

Kolovratník trvá na tom, že jeho úprava by zvýhodněné režijní jízdné železničářům nezrušila. \"Chystáme se na jednotný tarif a sem změny směřují. Ideálně kombinací příspěvku na dopravu a nové jednotné tarifní jízdní výhody,\" uvedl. Ve druhém sněmovním čtení vládní novely ale pozměňovací návrh už podávat nebude. \"Respektuji citlivost tohoto problému a názor, že by neměl být řešen individuálním návrhem jednoho poslance. Předpokládám, že bude řádně projednán vládou a tripartitou ke spokojenosti všech, kterých se týká,\" dodal.

Roční jízdenka pro drážní zaměstnance v současnosti stojí 1100 korun. Pro bývalé zaměstnance a děti zaměstnanců stojí neomezené jízdné u Českých drah 600 korun. Pro ostatní rodinné příslušníky drážních zaměstnanců stojí roční jízdenka 1250 korun. Režijní jízdenky neplatí ve spojích, které nejsou dotovány státem a České dráhy na nich jezdí na vlastní podnikatelské riziko. To se týká trati mezi Prahou a Ostravou.

Vládní drážní novela předpokládá vznik systému jednotných jízdenek. Jeho zavedení a pětiletý provoz má stát 254 milionů korun a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Předloha má také umožnit vstup zahraničních dopravců na tuzemský trh.

Stát chce systémem jednotných jízdenek umožnit cestujícím využívat vlaky více dopravců při jedné cestě na jedinou jízdenku, a postoupit tak v liberalizaci trhu. Systém má být hotov do roku 2020. Vedle povinné účasti dopravců, kteří obsluhují vybrané tratě na základě smlouvy o veřejné službě, se budou moci dobrovolně do systému připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK