Režijní jízdenky, které zajišťují bezplatné jízdné, využívá přes 100.000 současných i bývalých zaměstnanců Českých drah, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a dalších železničářských institucí.
Kolovratník trvá na tom, že jeho úprava by zvýhodněné režijní jízdné železničářům nezrušila. \"Chystáme se na jednotný tarif a sem změny směřují. Ideálně kombinací příspěvku na dopravu a nové jednotné tarifní jízdní výhody,\" uvedl. Ve druhém sněmovním čtení vládní novely ale pozměňovací návrh už podávat nebude. \"Respektuji citlivost tohoto problému a názor, že by neměl být řešen individuálním návrhem jednoho poslance. Předpokládám, že bude řádně projednán vládou a tripartitou ke spokojenosti všech, kterých se týká,\" dodal.
Roční jízdenka pro drážní zaměstnance v současnosti stojí 1100 korun. Pro bývalé zaměstnance a děti zaměstnanců stojí neomezené jízdné u Českých drah 600 korun. Pro ostatní rodinné příslušníky drážních zaměstnanců stojí roční jízdenka 1250 korun. Režijní jízdenky neplatí ve spojích, které nejsou dotovány státem a České dráhy na nich jezdí na vlastní podnikatelské riziko. To se týká trati mezi Prahou a Ostravou.
Vládní drážní novela předpokládá vznik systému jednotných jízdenek. Jeho zavedení a pětiletý provoz má stát 254 milionů korun a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Předloha má také umožnit vstup zahraničních dopravců na tuzemský trh.
Stát chce systémem jednotných jízdenek umožnit cestujícím využívat vlaky více dopravců při jedné cestě na jedinou jízdenku, a postoupit tak v liberalizaci trhu. Systém má být hotov do roku 2020. Vedle povinné účasti dopravců, kteří obsluhují vybrané tratě na základě smlouvy o veřejné službě, se budou moci dobrovolně do systému připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko.