Finančně největší akcí bude stavba nového mostu na silnici první třídy číslo 35 v Hořicích na Jičínsku za 265 milionů korun. Letos by z nich silničáři měli prostavět 150 milionů korun. Stavba by měla začít 25. dubna a bude spojena s objížďkou přes okrajovou část Hořic. Stavbaři současný zchátralý most na obchvatu Hořic strhnou a do října 2020 postaví znovu.
Největší krajskou investicí je stavba východního obchvatu Jičína za 205 milionů korun. Letos by z nich mělo být prostavěno 130 milionů korun. Významnou stavbou krajské silniční sítě je tento týden zahájená stavba první části obchvatu Opočna na Rychnovsku. Hotová by měla být do srpna 2020 a celkem přijde na 145 milionů korun.
Krajských 1,5 miliardy korun půjde na 48 stavebních projektů, které by měly být letos zahájeny nebo dokončeny. V plánu kraje je rekonstrukce 89 kilometrů silnic a 11 mostů. Hodnota staveb, které budou pokračovat v letech 2020 a 2021, je zhruba 600 milionů korun. Loni kraj do silnic investoval 1,1 miliardy korun, předloni to bylo 900 milionů korun.
\"Královéhradecký kraj už třetí rok v řadě investuje do svých silnic částku kolem miliardy korun. V minulosti do silnic druhé a třetí třídy nešel dostatek financí a jejich stav tomu odpovídá,\" uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS). Například v roce 2012 dal kraj do silnic jen 112 milionů korun a o rok později asi 300 milionů korun.
Zhruba 50 procent krajských silnic je podle Červíčka v havarijním stavu. \"To lze zlepšit jen tak, že minimálně dalších osm až deset let budeme v nynějším trendu (investic) pokračovat,\" řekl Červíček.
Doplnil, že kromě obchvatu Opočna patří mezi důležité letos zahájené stavby obchvat Domašína na Rychnovsku a rekonstrukce silnic z Hostinného do Rudníku, z Prkenného Dolu do Královce a z Nového Bydžova do Bašnic.
Opravy a stavby kraj financuje především z evropského programu IROP, a to v částce přes 660 milionů korun. Další významné sumy kraj na silnice získal ze Státního fondu dopravní infrastruktury, z evropského programu česko-polské přeshraniční spolupráce a od státu z programu podpory výstavby v lokalitě průmyslové zóny Solnice-Kvasiny.
ŘSD si na silnicích prvních tříd letos připravilo 43 projektů. Po stavbě mostu v Hořicích jsou nejnákladnějšími oprava silnice v Ostroměři za 60 milionů korun, oprava silnice z České Skalice směrem na Náchod za 222 milionů korun a šest staveb na silnicích a mostech v Hradci Králové za 167 milionů korun.
Vůbec největší aktuální silniční stavbou v hradeckém kraji je dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. První úsek o délce 15,5 kilometru z Hradce Králové do Smiřic za 2,7 miliardy korun začalo sdružení firem v čele s firmou Eurovia CS stavět v únoru. Navazující sedmikilometrový úsek do Jaroměře staví od loňského května sdružení společností Porr a Porr Bau za 1,5 miliardy korun. Vše by mělo být hotové v roce 2022.
Investice do silnic I. až III. tříd v Královéhradeckém kraji: Královéhradecký kraj - silnice II. a III. tříd Plán 2019 v mil. Kč s DPH: Převod do dalších let v mil. Kč s DPH: Východní obchvat Jičína 130 75 Nový Bydžov - Bašnice 105,7 56,6 Obchvat Opočno 90 57 Obchvat Domašín 26 106 Silnice III. tříd v Orlických horách 73,4 33 Slavhostice - Jičíněves 30 95 Prkenný Důl - Královec 69,3 80,5 Horní Kostelec 40 49,6 Celkem silnice II. a III. třídy 1534,6 605,1 Ředitelství silnic a dálnic ČR - silnice I. třídy Plán 2019 v mil. Kč s DPH:
Převod do dalších let v mil. Kč s DPH:
Most Hořice 150 115,4 Česká Skalice - Kleny 31,2 191,4 Hradec Králové, šest staveb 167 Ostroměř 60 Úpice most 60 5,2 Jaroměř - Heřmanice 59,1 Celkem silnice I. třídy 989,4 362,7
Zdroj: Královéhradecký kraj, Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zdeněk Rychtera dr