Zdá se, že digitalizace služeb je prioritou pro většinu obchodníků s energiemi. V poslední době několik energetických firem představilo novinky, jež usnadňují komunikaci se zákazníkem. Dodavatelé se shodují na tom, že domácnosti mají o podobné služby zájem.
Standardem tak bývá on-line zákaznický portál, v němž lidé vyřídí různé požadavky. „Nejčastěji se jedná o úpravu zálohy, změnu způsobu placení, aktualizaci kontaktních údajů nebo zadání odečtu elektroměru či plynoměru. Zákazníky obecně velmi zajímá, zda už bylo vystaveno vyúčtování, nebo si zkontrolují, jestli jejich zálohová platba byla zaúčtována,“ popisuje Božena Herodesová ze společnosti E.ON.
Vrácení přeplatku i změna jističe
Aplikaci, která funguje podobně jako internetové a mobilní bankovnictví, má také společnost ČEZ. Loni přes ni odběratelé vyřešili přes 482 500 požadavků. „Zákazníci v ní mohou zařídit vše, co se týká správy účtu za energie, třeba nahlásit samoodečet či změnu zasílací adresy, požádat o vrácení přeplatku nebo o změnu produktové řady. Najdou zde i veškeré informace ke své smlouvě,“ vypočítává Roman Gazdík, tiskový mluvčí ČEZ. Mezi nedávné novinky se pak přiřadila rezervace termínu servisu plynového kotle nebo přihlášení do mobilní aplikace přes otisk prstu.
Za velkými dodavateli nepokulhávají ani alternativní firmy. On-line zákaznický portál tak svým zákazníkům nabízí i Bohemia Energy nebo Europe Easy Energy. „Lidé zde najdou mimo jiné i řadu formulářů, pomocí nichž mohou provádět veškeré změny týkající se odběrných míst, změnit si sazbu nebo jistič či zasílat reklamace. Nově zde mohou vybrané platby hradit i platební kartou,“ dodává tisková mluvčí Hana Novotná, podle které obliba webové kanceláře neustále roste. Zákazníci pak oceňují, že najdou všechny informace na jednom místě.
Oslovení dodavatelé se shodují na tom, že počet zákazníků v on-line prostředí stále roste. „Důvodem je zkvalitňování digitálních platforem s cílem co nejvíce zlepšovat zákaznickou zkušenost klientů,“ dodává Barbora Herodesová. Jsou to přitom dvě propojené nádoby – čím více se lidé o on-line vyřízení požadavků zajímají, tím více do nich dodavatelé investují. Příkladem jsou hned dvě novinky na energetickém trhu z poslední doby.
(foto: Shutterstock)
Změna dodavatele bez papíru
Například společnost Europe Easy Energy spustila možnost sjednat si dodávku elektřiny a plynu pouze on-line, bez papírování. Proces změny dodavatele tak v podstatě připomíná nákup v e-shopu. „Aby změna dodavatele byla pro spotřebitele ještě jednodušší, nabízíme nyní zákazníkům z řad domácností možnost přejít ke 3-E kompletně online. A to od sjednání smlouvy, přes samotný proces změny, až po vyúčtování,“ říká Robert Chmelař, marketingový ředitel Europe Easy Energy.
Zájemce o změnu si tak nejdřív spočítá na webu dodavatele úsporu, a pokud ho zaujme, vloží nabídku do nákupního košíku a vyplní objednávkový formulář, v něm uvede kontaktní údaje a způsob platby záloh. Údaje o konkrétním odběrném místě může zákazník vyplnit podle faktury a smlouvy se stávajícím dodavatelem, případně stačí fakturu ofotit a přiložit k objednávce. Dodavatel smlouvu zkontroluje, doplní a zašle ji zpět zákazníkovi. Ten ji podepíše elektronicky pomocí kódu poslaného v esemesce. Přepis pak zařídí nový dodavatel.
Aplikace vypočítá zálohu
Do digitalizace služeb se pustila také společnost E.ON, která pro změnu představila mobilní aplikaci, jež umí například vyfotit elektroměr a rovnou zobrazí odhad vyúčtování, lidé tak mají získat okamžitý přehled o stavu spotřeby elektřiny. „Díky tomu zákazníci mají poměrně přesnou představu o spotřebě a nákladech za energie. Údaje z naší aplikaci jim navíc umožní nastavit si výši záloh tak, aby nevznikaly zbytečné přeplatky nebo nedoplatky za energie,“ dodává Božena Herodesová.
Aplikace umožnuje získat odhad vyúčtování spotřeby energie zákazníkům s jednotarifní i dvoutarifní distribuční sazbou. Uživatelé si v případě potřeby mohou ručně nastavit i velikost jističe.