Z úseků, které budou nově zařazeny do mýtného systému, by tak podle přání krajů a obcí mělo být zpoplatněno pět. Jde o úseky Mirošovice-Mezno na silnici I/3 (43,5 kilometrů), Praha-Jíloviště na silnici I/4 (5,2 kilometrů), Turnov-Jičín na silnici I/35 (13,8 kilometrů), Hradec Králové-Jičín na silnici I/37 (13,8 kilometrů) a na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví (přes 37 kilometrů). Na zbylých úsecích kraje žádají nulovou sazbu.
Kraje a obce se podle Mračkové Vildumetzové obávaly, že zpoplatnění všech úseků by vedlo k přesunutí velké části kamionové dopravy na menší silnice druhé a třetí třídy. \"Tím by se na nich mohla zhoršit bezpečnost provozu, nadměrná doprava těžkých nákladních aut by je navíc mohla i poškodit,\" podotkla. Část silnic nižších tříd totiž vede i přes centra měst.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) loni na podzim uzavřel se zástupci krajů a obcí memorandum, které umožňuje krajům vybrat úseky s nulovou sazbu. Ťok v memorandu přislíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. Týká se to ovšem pouze silnic, o které se mýtný systém nově rozšíří, dalších 240 kilometrů silnic první třídy, na nichž se mýto vybírá už delší dobu, zůstane zpoplatněných.
Kraje proto v minulých týdnech jednaly s obcemi, přes které vedou předmětné úseky a shromažďovaly jejich požadavky. Výsledek projednali v rámci Asociace krajů, která je předá ministerstvu dopravy.
Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat už o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém fungovat na celkem 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.