Vybila se vám autobaterie? Auto neroztlačujte, mohli byste poškodit katalyzátor

25.04.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Otočili jste klíčkem v zapalování a nic se nestalo? Nejspíš máte vybitou autobaterii. Co teď? Dědečkové radí, roztáhněte auto, odborníci tvrdí pravý opak. Novější automobily byste tím podle nich mohli poškodit. Mnohem šetrnější je použití startovacích kabelů. Baterii byste navíc neměli zbytečně namáhat.

Proč k vybití dojde?

Většinou je na vině nepozornost řidiče, který po vypnutí motoru nechá zapnutá světla. Za vybitou baterií však neméně často stojí i její životnost. Výdrž baterie u nových aut se počítá kolem čtyř až šesti let, k jejímu opotřebení však může dojít i mnohem dřív, a to hlavně kvůli špatnému zacházení.

Moderní automobily jsou navíc vybaveny různými doplňkovými spotřebiči. Typicky se jedná o vyhřívání sedaček či propojení telefonu s palubní deskou. Všechna tato doplňková vybavení jsou závislá na elektrice z autobaterie, která se nabíjí během jízdy. Aby tedy netrpěla, je nutné jet autem alespoň půl hodiny vkuse. Pokud pouze popojíždíte na krátké vzdálenosti, je pravděpodobné, že jednou nemusíte nastartovat.

Spotřebiče v autě navíc čerpají energii z baterie i v případě, že jsou vypnuté. Necháte-li tedy auto v zimě dlouho stát, může to mít i fatální následky. Elektrolyt se totiž při nízkých teplotách přemění na vodu, která následně zamrzne a zapříčiní prasknutí baterie.

(foto: Shutterstock)

Co dělat, když se baterie vybije?

K vybití baterie zpravidla dochází v tu nejméně vhodnou dobu, třeba když spěcháme do práce nebo na důležitou schůzku. Jak tedy auto co nejrychleji nastartovat? Někteří řidiči volí taktiku roztažením. To znamená, že auto roztlačí ručně nebo pomocí tažného lana. Jakmile vůz nabere dostatečnou rychlost, zařadí a motor naskočí. Nebo by alespoň měl.

Tento způsob je však možné provádět jen u starších typů vozidel. U moderních automobilů by mohl poškodit katalyzátor. Šetrněji se baterie uvede do provozu pomocí startovacích kabelů připojených k jinému autu. Jak na to?

  • Červeným kabelem spojte kladný pól vybité baterie s kladným pólem nabité baterie.
  • Černý kabel se nejprve připojuje k zápornému pólu nabité baterie a druhý konec následně připevněte na blok motoru nebo jiný kovový díl, který je s ním spojený. Za žádných okolností nepřipojujte volný konec černého kabelu k zápornému pólu vybité baterie! Hrozí větší přechodový odpor a nebezpečí výbuchu.
  • Auto s nabitou baterií nastartujte, zvyšte otáčky a pokuste se nastartovat i jej. Pokud se vám to napoprvé nepovede, nezkoušejte to znovu a před dalším pokusem vyčkejte před dalším pokusem alespoň 10 až 15 minut.
  • Po úspěšném nastartování vozidla kabely odpojte. Učiňte tak v opačném pořadí, než jste je zapojovali.

Myslete na to, že aby byl výsledek úspěšný, musí mít dobíjející auto stejný nebo větší výkon baterie než vybitý automobil. Slabší auto baterii silnějšího automobilu těžko nabije. Po nastartování nezapomeňte s autem jezdit alespoň půl hodiny vkuse, aby se baterie stihla plně dobít. Ideální je ujet 100 kilometrů, postačí však i 50. Pokud byste tak neučinili, baterie by vydržela sotva deset hodin a ráno byste se pravděpodobně řešili stejný problém.

Jak potížím předejít?

Především pravidelným dobíjením baterie. Úplné vybití má totiž za následek její trvalé poškození. Tím předejdete pravidelným testováním za pomoci voltmetru nebo multimetru, kterým změříte klidové napětí akumulátoru. Pokud bude naměřená hodnota nižší než 12, 4 V, autobaterii dobijte. Zkontrolovat stav autobaterie si můžete nechat také v každém autoservisu.

Jak autobaterii dobít?

K dobití autobaterie postačí klasická nabíječka, která dobíjí desetkrát nižším proudem, než je kapacita akumulátoru. Baterii nikdy nenabíjejte zmrzlou a nenechávejte ji na nabíječce déle než 10 hodin. Ideální je v tomto ohledu automatická nabíječka, která stav baterie postupně analyzuje a zabrání jejímu přebití. Pozor však na gelové baterie. Pro tento typ musíte použít speciální nabíječku.

Údržba baterie

Ačkoli je většina dnešních autobaterií takzvaně bezúdržbová, název klame. Odpadá pouze nutnost dolévat destilovanou vodu. Jinak vyžadují stejnou péči jako baterie staršího typu. Stav baterie byste měli ideálně kontrolovat na podzim, protože i když se to nezdá, tak je to právě horké léto, které má na její stav nejvíce negativní vliv. Zima pak baterii už jen vyřadí z provozu.


Také si přečtěte:

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 15 krát

Články ze sekce: Spotřebitel