Zdražil dodavatel? Jak se bránit vysokým zálohám za energie?

24.05.2019 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Pixabay

Elektřina a plyn se během roku platí zálohově, většinou měsíčně nebo čtvrtletně. Společně s ročním vyúčtováním pak dodavatelé zasílají i nový rozpis záloh. Zvýšit je mohou pouze, pokud pro to mají důvod. Jak se příliš vysokým platbám za energie můžete bránit? 

Když s dodavatelem uzavíráte smlouvu na dodávku elektřiny nebo zemního plynu, kromě jiného byste se měli domluvit i na výši záloh. Jejich stanovení se řídí zákonem, ovšem ne všichni dodavatelé vědí, jak měsíční či čtvrtletní platby správně vypočítat.

Jak podle výše záloh poznat, zdali se nad vaším dodavatelem energií nezatahují mračna?

Nevýhodné nízké či vysoké zálohy

Výše zálohy by podle toho, co říká legislativa, měla odpovídat očekávané spotřebě v odběrném místě. To znamená, že při výpočtu plateb by měl dodavatel vycházet z historické spotřeby, případně může přihlédnout k růstu cen energií nebo k zapojení nového spotřebiče, což vedlo například i ke změně distribuční sazby.

Zohledňuje se také zúčtovací období, které je rozdělené většinou do dvanácti měsíců, takže domácnost posílá platby měsíčně, při menší spotřebě i čtvrtletně. „Dodavatel ale někdy účelově stanoví nižší zálohy, aby vyvolal mylný dojem, že zákazník zaplatí na energiích méně,“ upozorňuje Lukáš Zelený ze spotřebitelské poradny dTest.

Roční vyúčtování pak může skončit nepříjemným překvapením v podobě vysokého nedoplatku. Obdobnou praktikou je i požadování deseti záloh namísto dvanácti. Také v tomto případě platí, že tratí zákazník, který nakonec musí dodavateli doplatit vysokou sumu.

Existují ale i dodavatelé, kteří zvolí přesně opačný postup a po zákazníkovi požadují vyšší zálohy, než je třeba. „Řeší tím své finanční problémy. Když se dodavatel ocitne v insolvenci, odběratel energií se jen obtížně domůže přeplatku,“ vysvětluje riziko Lukáš Zelený.

Se zálohami můžete nesouhlasit

Na účelové změny v platbách záloh upozornil už loni na podzim Energetický regulační úřad. „Pokud pro to neexistují objektivní důvody, dodavatel by zálohy samovolně navyšovat neměl. Spotřebitel by se v takových případech měl dodavateli hned ozvat a návrh nových záloh rozporovat,“ dodává Miroslav Rottner, ředitel Odboru právní ochrany spotřebitele ERÚ.

K úpravě výše záloh by měl dodavatel přistoupit jen v případě, že se mění ceny za dodávky energií nebo když se zvýší spotřeba energií v odběrném místě. Podrobnosti ohledně stanovení výše záloh bývají rovněž uvedeny v obchodních podmínkách jednotlivých dodavatelů. A právě ty mohou skrývat nepříjemná ustanovení. „Obchodní podmínky mohou například říkat, že pokud spotřebitel neplatí zálohy včas nebo ve stanovené výši, má dodavatel právo je upravit. Otázkou ovšem je, nakolik je takový postup v souladu se zákonem,“ konstatuje Lukáš Zelený.

Ve chvíli, kdy odběratel není spokojen s výší nebo počtem záloh, by se měl co nejdříve obrátit na dodavatele s žádostí o úpravu záloh a argumentovat tím, že by měly co nejvěrněji odrážet předpokládanou spotřebu. Solidní dodavatelé vycházejí takovým žádostem, pokud jsou oprávněné, vstříc.

Spor raději řešte

Jestliže se ale dodavatel odmítne se svým zákazníkem bavit, není řešením přestat zálohy platit nebo je posílat v jiné výši. Místo toho by se měl spotřebitel co nejdříve obrátit na Energetický regulační úřad.

„Můžeme lidem pomoci buď formálně při vyjednávání s dodavatelem, případně můžeme na jejich návrh zahájit se společností mimosoudní řešení sporu,“ uzavírá tiskový mluvčí ERÚ Michal Kebort.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ