Nejvíc se nakupovalo oblečení a boty, objednávalo se ubytování, utrácelo se také za vstupné na kulturní akce. Za čtvrt roku jsme schopni na webu utratit 2,5 až 10 tisíc Kč.
Nakupování nebylo nikdy jednodušší
Kdo a proč na myš kliká nejčastěji?
Nákupům na webu se věnují nejčastěji lidé ve věku 25 až 34 let, více ženy s malými dětmi – přes 80 %. Dále online nákupy preferují vysokoškoláci -76 %. Starší lidé naopak stále internetu příliš nevěří, nakupuje tam jen každý šestý důchodce.
Hodně se na webu kupují lístky na kulturu (15 % respondentů), na sport si zde pořizuje vstupenky 5 % tázaných. Více než 20 % lidí poptávala na internetu sezónní bydlení, každý devátý si zajišťoval dopravu, tedy jízdenky nebo letenky.
Nejvíce se nakupovala kosmetika a drogerie, zde nejspíš zabodovaly opět ženy, protože se k tomu přiznala každá šestá tázaná. Kolem deseti procent si na internetu pořídilo sportovní vybavení, stejné množství dotazovaných nakupovalo online spotřební elektroniku a věci do domácnosti.
Vzrostl také počet lidí, kteří se objednávají potraviny, a to na 7 %, před osmi lety se k tomu přiznalo necelé procento tázaných.
Jak lapit zákazníka na e-shopu
V kamenných prodejnách je uplatňována psychologie marketingu a zdárně se rozvíjí i na e-shopech. Zákazník, který má o jistý tip zboží zájem, je na stránky doveden a obchodník jej může ovlivňovat ve svůj prospěch. Jak s námi mohou manipulovat?
Tip: Češi si oblíbili platbu mobilním telefonem
Dárek zdarma a pohled k sousedovi
Snad nejkouzelnější slovní spojení je dárek zdarma. Můžete se bránit, ale podvědomí vás konejší – když je to zdarma, kup si celý produkt. Cena se ti dárkem vynahradí. Cítíte se zavázáni, protože jste něco dostali gratis, takže uděláte taky něco pro protistranu. Jsme totiž lidé a ti oplácejí náklonnost. Pro obchodníka je dárek zdarma zpravidla bezvýznamná ztráta.
Projevuje se to u všeho – radíme se, koukáme k sousedovi, co má a jestli to nedělá lépe. A napodobíme to, nebo uděláme to stejné. Máme se rozhodnout k nějaké koupi a nevíme přesně, jestli děláme správně. Také si přečteme recenze, zeptáme se přátel a v rodině. Dělají to tak čtyři pětiny z nás. Pokud jsou recenzí stovky a většina je příznivých, asi je vše v pořádku. Jestliže ale jsou recenze tři, je taky možné, že si je napsal e-shop sám.
Zapůsobí na nás, když je k produktu napsán komentář od odborníka, jemuž věříme. Pak nás obchodník lapí skoro určitě na tzv. princip autority. Kdo něco umí, tomu nasloucháme. Stejně to ale může udělat i na sociálních sítích
Tip: Nákupy online v zahraničí, kdy zaplatíte daně a clo?
Posledních pět kusů, pospěšte si…
Oblíbená finta obchodníků se vstupenkami. Přihlásíte se a ukáže se linka, že vstupenky si právě prohlíží x lidí, takže nejsou hned dostupné. Když se otevřou, vybafne na vás okno s nápisem, posledních sto vstupenek si právě prohlíží pět set lidí. Neváhejte! Co si pomyslíte? No, když je o to takový zájem, váhat nebudu. A už vás mají, pocit nedostatku vás vyprovokoval ke koupi.
Tip. Pozor na podvodnou burzu vstupenek Viagogo
Top vějičky a oddanost
Velmi na nakupující zabírají trofeje a symboly a nejrůznější ocenění – shopař roku, nejkrásnější blogerka, nejsofistikovanější web století. K tomu nějak hezká ikona a nejlépe oblíbený herec či herečka tvrdící, že tak tomu skutečně je. A vy si hned říkáte, že tady to bude bezpečné, dobré a kvalitní. Hrdina ze seriálu či sportovkyně (popřípadě její agent) používá tento kávovar, léky na prostatu nebo mastičku na klouby a důvěryhodnost výrobku či jeho prestiž se posune zase o laťku výše. Herec dostal jistě dobře zaplaceno a nikdo neví, jestli produkty firmy někdy viděl, to ostatní jsou jen slova a další práce webdesignera.
Když už jsme někde nakoupili a nebyli zklamaní, většinou se vracíme. E-shop se stává oblíbeným, má pro nás bodíky zlevňující zboží a my se vracíme, aniž bychom se přesvědčili, jestli není konkurence o třetinu levnější i bez bodíků. Oddaná bývají zvířata a věrnost se doporučuje také mezi lidmi. V obchodě ale vládne konkurence, tak proč ji nevyužít?