Irský regulátor zahájil první vyšetřování Googlu kvůli soukromí

22.05.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Dublin 22. května (ČTK) - Irská komise pro ochranu dat DPC zahájila první vyšetřování americké internetové společnosti Google týkající se nakládání s osobními údaji za účelem reklamy. Úřad to sdělil ve svém dnešním prohlášení. Vyšetřování je výsledkem řady upozornění na činnost Googlu, včetně od provozovatele webového prohlížeče Brave. Ten si loni stěžoval, že Google a další firmy v segmentu on-line reklamy nezodpovědně zacházejí s údaji o lidech.

Google, stejně jako mnoho dalších velkých technologických firem ze zahraničí, má své evropské sídlo v Irsku. Dohled nad nimi tak mají irské úřady, včetně DPC. Irský regulátor na začátku tohoto měsíce uvedl, že pracuje na 51 rozsáhlých vyšetřováních, z nichž 17 se týká velkých technologických firem, včetně společností Twitter, LinkedIn, Apple a Facebook a jeho dceřiných společností WhatsApp a Instagram.

Brave se zaměřuje na blokování reklam a na blokování možnosti sledovat pohyb uživatelů po webech. Loni společnost upozornila, že když člověk navštíví internetové stránky Googlu a některých dalších firem, tak se jeho osobní údaje, které popisují jeho i jeho pohyb po internetu, kvůli nabídce cílené reklamy přenášejí desítkám až stovkám firem, aniž by to dotyčný věděl.

Irská DPC uvedla, že zahájila vyšetřování podle zákona o ochraně osobních údajů z roku 2018, které se týká zpracování osobních údajů v souvislosti s nabídkou reklamy společností Google Ireland Ltd. Vyšetřování má zjistit, zda zpracování osobních údajů v každé z fází reklamní transakce je v souladu s evropským zákonem na ochranu soukromí GDPR, který vstoupil v platnost před rokem.

Evropské nařízení o osobních údajích, známé pod zkratkou GDPR, má pomoci hájit práva občanů EU proti zneužívání jejich dat. Týká se veřejných institucí, firem i osob samostatně výdělečně činných, které evidují své zaměstnance, členy, zákazníky nebo příznivce. Nařízení zavedlo právo na výmaz či přenos poskytnutých údajů i kontrolu jejich využití.

Podle nařízení mohou regulátoři udělit za porušení GDPR pokutu až do výše čtyř procent globálních příjmů firmy nebo 20 milionů eur (516 milionu Kč), podle toho, která hodnota je vyšší, uvedla agentura Reuters.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK