GfK: Spotřebitelská nálada v Německu je na dvouletém minimu

28.05.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 28. května (ČTK) - Optimismus mezi spotřebiteli v Německu mírně ochladl, lidé jsou méně ochotni nakupovat a na budoucnost největší evropské ekonomiky hledí s větší opatrností. Uvedla to dnes společnost GfK, jejíž index nálady na červen klesl na 10,1 z květnových 10,2 bodu. Ocitl se tak nejníže za více než dva roky.

Index vychází z průzkumu mezi přibližně 2000 lidmi a nyní je nejníže od května 2017. Analytici podle agentury Reuters očekávali, že se index dostane na 10,4 bodu.

Výdaje domácností jsou stěžejní oporou německé ekonomiky, napomáhá jim také rekordní zaměstnanost, vyšší mzdy a nízké náklady na úvěry. Ve druhém čtvrtletí by ale spotřebitelské výdaje mohly oslabit, průzkum institutu Ifo totiž ukázal, že recese ve zpracovatelském průmyslu se přenesla i do segmentu služeb.

Společnost GfK poukázala na skutečnost, že se dál prohluboval rozdíl mezi očekávaným vývojem vlastních příjmů a pohledem spotřebitelů na ekonomiku jako celek. Dílčí index očekávání příjmů na červen vzrostl na 57,7 bodu z květnové hodnoty 56,8 bodu, zatímco ukazatel hodnocení celkové ekonomické situace klesl na 1,7 z 3,0 bodu.

Německá vláda minulý měsíc snížila odhad růstu ekonomiky na letošní rok na 0,5 procenta z dosud očekávaného jednoho procenta. V porovnání s růstem o 1,5 procenta loni a 2,5 procenta o rok dříve, což jsou údaje očištěné o kalendářní vlivy, jde tedy o podstatné zhoršení.

Navzdory poklesu spotřebitelské důvěry se GfK stále domnívá, že výdaje spotřebitelů by letos mohly vzrůst asi o 1,5 procenta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK