Podle analytika UniCredit Bank Jiřího Poura výsledky zahraničního obchodu ukazují, že se česká ekonomika drží v dobré kondici a že její zpomalování může být volnější, než se původně čekalo.
Na dubnové bilanci zahraničního obchodu ČR se kladně podepsal obchod s auty a ostatními dopravními prostředky jako lodě, lokomotivy nebo letadla a obchodování s chemickými prostředky. Pour zmínil, že pozitivní je zejména to, že navzdory klesající celosvětové poptávce po autech se českým automobilkám daří prosazovat na silně konkurenčních zahraničních trzích. Negativní vliv na zahraniční obchod měly však horší výsledky obchodu s ropou a s počítači.
Automobilky spolu s energetikou táhly v dubnu i průmyslovou výrobu, jejíž výsledky analytiky překvapily. Výroba automobilů meziročně přidala pět procent, zatímco dosud letos většinou stagnovala či klesala. Podle analytiků celý český průmysl v dubnu předvedl svůj nejlepší výkon od loňského listopadu a do druhého čtvrtletí tak vstoupil výrazně lépe, než naznačovaly dříve zveřejněné indikátory. Jeho další vývoj podle analytiků ale zůstává nejistý především kvůli obchodním válkám.
V dalších měsících roku se budou do objemu průmyslové produkce více promítat nepříznivé mezinárodní faktory, jako je pokračující vyhrocené obchodní válčení na více frontách či rostoucí riziko takzvaného tvrdého brexitu, uvedl mimo jiné analytik Czech Fund Lukáš Kovanda. Například u zahraničního obchodu ale ekonom Deloitte Václav Franče očekává navzdory riziku další eskalace obchodních válek a riziku neřízeného brexitu zlepšení přebytku obchodní bilance na 133 miliard korun z loňských téměř 114 miliard korun.
Ve stavebnictví se zvýšilo především budování silniční a železniční infrastruktury, které se rozjelo s nástupem teplého počasí. Meziročně přibylo i zahájených a dokončených bytů, a to zejména díky bytovým domům. Hlavním problémem oboru podle analytiků ale zůstal nedostatek pracovních sil, který bude brzdit růst stavebnictví i v dalších měsících. Obor budou dál táhnout dopravní stavby financované z evropských dotací, shodli se analytici.
Podle analytičky Komerční banky Jany Steckerové to Česko navíc potřebuje. \"V kvalitě silniční sítě podle Světové banky totiž zaujímá až 25. místo ze zemí EU. Přestože peněz z evropských fondů teče do budování infrastruktury relativně hodně, délka vybudovaných dálnic a silnic první třídy vzrostla za posledních deset let pouze o necelých deset procent,\" sdělila Steckerová.