Dnešní rozhodnutí, které komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová zdůvodnila snahou zamezit vážným škodám pro evropské zákazníky a spotřebitele, firmy očekávaly. Už v květnu uvedly, že k dalším ústupkům komisi nejsou ochotny.
\"Ocel je zásadním vstupem pro mnoho výrobků, které každodenně používáme, od baleného jídla po automobily. V těchto sektorech v Evropě jsou zaměstnány miliony lidí a konkurenceschopné ceny jsou pro společnosti zásadní, aby obstály na světovém trhu,\" upozornila Vestagerová. V ocelářství v EU má práci okolo 360.000 lidí.
Zdůraznila také, že zákaz fúze je pro komisi výjimečný postup. Za deset let prý k takovému kroku EK přistoupila jen v deseti případech, schválila přitom na tři tisíce spojení firem. Návrh spojení indické Tata Steel a německé ThyssenKrupp EK podrobně zkoumala od loňského října.
Vyšší ceny, které by byly důsledkem spojení dvou významných evropských producentů, by podle komise nemohli zákazníci v plné míře kompenzovat například levnějším dovozem.
Postupy, kterými se obavy komise firmy snažily rozptýlit, byly podle Vestagerové omezené co do rozsahu a neřešily plně a trvale otázky spojené s ohrožením hospodářské soutěže.
Už v květnu dávaly obě firmy najevo, že se spojením kvůli očekávaným výhradám Evropské komise příliš nepočítají. Spojením evropských aktivit ThyssenKrupp s Tata Steel měla původně vzniknout druhá největší ocelárna v Evropě po ArcelorMittalu a ThyssenKrupp podle agentury DPA doufal, že propojením evropských aktivit obou firem bude schopen ročně ušetřit 400 milionů až 500 milionů eur (10,3 miliardy až 12,9 miliardy Kč).