Šéfka Asociace krajů: Kraje by měly požadovat peníze z mýtného

11.06.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. června (ČTK) - Kraje by podle předsedkyně jejich asociace Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) měly požadovat, aby v případě rozšíření mýtného na silnice prvních tříd dostaly peníze z výběru mýta na opravy silnic nižších tříd. Předsedkyně to uvedla po dnešním jednání asociace s předsedou Senátu Jaroslavem Kuberou (ODS). Kraje podle ní zatím neobdržely žádnou reakci na požadavek z konce dubna, aby ze zhruba 870 kilometrů silnic první třídy, na kterých má být mýto od příštího roku zavedeno, bylo přibližně 600 kilometrů s nulovou sazbou mýtného. Vyjádření ministerstva dopravy ČTK shání.

\"Kraje, pokud by k tomu kroku mělo dojít, by měly požadovat, aby z výběru mýta dostaly nějaké finanční prostředky na opravy silnic,\" uvedla Mračková Vildumetzová. Požadavek zdůvodnila obavami z toho, že se v případě rozšíření mýta kamionová a nákladní doprava přesune na silnice nižších tříd ve správě krajů. Záležitostí by se měla zabývat Rada Asociace krajů, dodala.

Stanovit seznam úseků s nulovou sazbou krajům umožňuje memorandum, které loni uzavřely s bývalým ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. \"Máme nového ministra dopravy (Vladimíra Kremlíka - za ANO), jeho první věty byly velmi rozumné. Myslím, že i tady bude ochoten naslouchat, nebude dělat ukvapená rozhodnutí,\" uvedl k tomu Kubera.

Mýto by nákladní vozy měly platit na úsecích Mirošovice-Mezno na silnici I/3, Praha-Jíloviště na silnici I/4, na středočeské části silnice I/16 z Mladé Boleslavi, dále na úsecích Turnov-Jičín a Opatovice-Mohelnice na silnici I/35, Hradec Králové-Pardubice na I/37, na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví, části silnice I/43 ze Svitav v Pardubickém kraji a na úseku Slavkov-Kožušice na I/50.

Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém fungovat na celkem 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK