\"Je to skutečně finanční podpora těch linek. Pokud ta linka bude ve ztrátě, tak část ztráty uhradíme až do výše nějakých 170 milionů korun ročně tomu dopravci. Pokud se letenky budou prodávat dobře, tak ta ztráta nebude,\" řekl Unucka.
Letecké linky kraj podpoří formou závazku veřejné služby. \"Celé to podléhá schválení Evropské komise. Ministerstvo dopravy tedy pošle žádost do Evropské komise, která to vyvěsí na úřední desku. Každopádně během té doby my už můžeme soutěžit,\" uvedl Unucka. Létat by se tak mohlo začít nejpozději příští rok na jaře.
Podle Unucky podpora formou závazku veřejné služby není neobvyklá. V Evropě aktuálně existuje 176 podobných závazků veřejné služby. \"Je to v zemích jako Francie, Itálie, Chorvatsko, Řecko, všude tam ty závazky jsou. Je to podpora regionálních letišť, kde tolik lidé nelétají,\" uvedl Unucka.
Kraj neočekává, že by se do výběrového řízení přihlásila nějaká nízkonákladová letecká společnost, které si podle Unucky sice letiště vybírají podle různých bonusů. Většinou ale nechtějí rozkrývat své účetnictví, což je v tomto případě podmínka.
\"Když se podíváte, kdo lítá v tom závazku, tak to nejsou nízkonákladové společnosti, protože tam je potřeba odkrýt účetnictví a to nikdo z nich nechce udělat. Takže nízkonákladové společnosti se spíše stahují tam, kde jim někdo poskytne třeba podporu z hlediska odpuštění poplatků nebo nějakého marketingu. Pokud ta podpora skončí, jdou pryč,\" řekl Unucka. Podle něj kraj ale trvá na tom, že chce znát účetnictví letecké společnosti, kterou podpoří. \"Peníze proplatíme až na základě auditované účetní uzávěrky. Tam se opravdu musí odkrýt, kolik bere letuška, kolik se investovalo do opravy letadel, to všechno budeme chtít vědět,\" doplnil Unucka.
Linky do Vídně a Mnichova by měly létat minimálně dvakrát denně. Kraj se k jejich podpoře zaváže na čtyři roky. V kraji působí přes 250 společností s významným zahraničním podílem. Problémy s leteckým spojením do regionu často zmiňují právě podnikatelé a investoři.
Zastupitelé dnes zároveň rozhodli, že podpoří i lety do Varšavy. Start této linky je ale vázán na vyřešení problému s letadly Boeing 737 MAX. Podpora bude fungovat na jiném principu, protože u linky do Varšavy předpokládá kraj návratnost investice do pěti let.