\"Považuji to za nerespektování původní dohody s ministerstvem dopravy, že stát zohlední souhrn připomínek krajů ke stanovení úseků s nulovým mýtem. Chápu, že nový pan ministr se nemusí memorandem svého předchůdce řídit, ale považovala bych přinejmenším za vhodné, kdyby nejprve jednal s kraji a teprve poté zveřejňoval rozhodnutí ohledně placení mýta,\" sdělila Mračková Vildumetzová ČTK.
Mýtný systém se má rozšířit od roku 2020 téměř o 900 kilometrů silnic. Připomínky, které kraje podle Mračkové Vildumetzové zaslaly ministerstvu dopravy, obsahovaly pouze devět úseků silnic první třídy v ČR, kde kraje připouštějí platbu mýta. Z placení mýta chtěly kraje vyjmout asi 600 kilometrů silnic.
Zpoplatnění některých úseků a následná snaha těžkých nákladních aut se jim vyhnout podle předsedkyně AK ČR ohrozí bezpečnost provozu v obcích poblíž silnic první třídy a zhorší kvalitu životního prostředí.
\"Navíc považuji za nefér vyjádření o tom, že by objíždění placených úseků bránila policie. Všichni víme, že při současném podstavu policistů, a to především v přímém výkonu služby, nebudou schopni každodenně v rámci své činnosti hlídat objízdné trasy na všech úsecích silnic II. a III. tříd napojených na nově zpoplatněných téměř 900 km silnic I. třídy,\" uvedla Mračková Vildumetzová.
Jak ale dodala, kraje budou mít zřejmě možnost zasednout k jednacímu stolu s ministrem dopravy a o tomto tématu diskutovat. \"Hejtmani tomu věnovali v uplynulém období velké úsilí a mnoho času, proto by měl ministr s kraji mluvit. Podle mých aktuálních informací bych se měla sejít s ministrem dopravy za účasti předsedy Svazu měst a obcí ČR během zítřejšího dne,\" řekla Mračková Vildumetzová.
Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Po rozšíření bude mýtný systém na 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.