\"Rozšíření mýta na dalších silnicích první třídy se nevyhneme,\" uvedl dnes Kremlík na twitteru. Před jednáním vlády novinářům řekl, že nechce vytvářet další záminky pro neustálé napadání tendru. Slíbil, že navrhne kompenzační opatření.
Mýtný systém v Česku se v příštím roce rozšíří o 870 kilometrů silnic první třídy. Kraje z nich vybraly 600 kilometrů, na nichž si přály nulovou sazbu. Umožňovalo jim to memorandum, které loni uzavřely s tehdejším ministrem Ťokem. Ten v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat.
Kraje proti rozšíření mýta dlouhodobě protestují. Obávají se, že zpoplatněné úseky budou kamiony objíždět po krajských silnicích. Tomu by podle Kremlíka měla zamezit policie, která by měla objíždění mýta hlídat. Kremlík dodal, že se na tom dohodl s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD).
V úterý by se měl Kremlík sejít se zástupci Svazu měst a obcí i Asociace krajů. \"Samozřejmě nechci, aby se po dvojkách a trojkách proháněly náklaďáky, které by objížděly trasy a ohrožovaly lidi na kolech nebo pěší. Budeme hledat cesty, jak tomu zamezit,\" uvedl. Chce jednat se zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury, uvažuje například o umístění vysokorychlostních vah na silnice ve správě krajů.
Zavedení mýta na silnicích první třídy bez výjimek požadovaných kraji je podle předsedkyně Asociace krajů ČR Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) porušením původní dohody s ministerstvem dopravy. \"Chápu, že nový pan ministr se nemusí memorandem svého předchůdce řídit, ale považovala bych přinejmenším za vhodné, kdyby nejprve jednal s kraji a teprve poté zveřejňoval rozhodnutí ohledně placení mýta,\" sdělila Mračková Vildumetzová ČTK. Kraje podle ní budou žádat, aby jim stát dal peníze na opravy silnic, po kterých budou kamiony zpoplatněné úseky objíždět.
Že ministerstvo dopravy nepovažuje starou dohodu za závaznou, kritizuje i liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). \"Myslím, že jsme jako asociace krajů nepodepisovali dohodu s ministrem Ťokem, ale s ministerstvem dopravy,\" řekl Půta ČTK.
Středočeský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO) ČTK řekl, že mýto není příliš populární, ale peníze na opravy silnic jsou potřeba. Osobně se neobává, že by se tranzit po zavedení mýtného přesunul na silnice nižších tříd.
Podle náměstka královéhradeckého hejtmana pro dopravu Martina Červíčka (ODS) je slib nulového mýta dalším z nesplněných slibů ministerstva. \"Zase se slibuje, že nám to nějak bude nahrazeno. Víme, že nám ministerstvo dopravy opakovaně při nástupu každého ministra slibuje, že bude přísnější bodový systém pro řidiče nebo nově, že na dálnicích se budou rozvážet láhve z vodou. Z těchto slibů asi mnoho silnic neopravíme a ani nepostavíme,\" kritizoval Červíček.