\"Rozšíření mýta na dalších silnicích první třídy se nevyhneme. Nulová sazba by zpochybnila tendr,\" uvedl Kremlík. Zavedení bezplatného mýta by podle něj mohlo vytvářet další záminky pro napadání tendru. Krajům a obcím chce nabídnout jiné opatření.
Dnes se proto Kremlík sejde se zástupci Svazu měst a obcí i Asociace krajů. \"Samozřejmě nechci, aby se po dvojkách a trojkách proháněly náklaďáky, které by objížděly trasy a ohrožovaly lidi na kolech nebo pěší. Budeme hledat cesty, jak tomu zamezit,\" uvedl. Chce jednat se zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury, uvažuje například o umístění vysokorychlostních vah na silnice ve správě krajů. Bránit objíždění zpoplatněných tras by podle něj měla i policie.
Předsedky Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová rozhodnutí Kremlíka označila za nerespektování původní dohody s ministerstvem dopravy. Zpoplatnění některých úseků a následná snaha těžkých nákladních aut se jim vyhnout podle ní ohrozí bezpečnost provozu v obcích poblíž silnic první třídy a zhorší kvalitu životního prostředí. Upozornila, že kraje tak budou žádat, aby jim stát poskytl peníze na opravy silnic, po kterých budou kamiony zpoplatněné úseky objíždět.
Mýtný systém se v příštím roce rozšíří o 870 kilometrů silnic první třídy. Kraje z nich vybraly 600 kilometrů, na nichž si přály zavedení nulové sazby. Umožňovalo jim to memorandum, které loni uzavřely s Ťokem.
Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Mýtný systém po rozšíření bude na 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.