Zkušenosti s půjčkou má podle aktuálních statistik každý druhý Čech. Dostat se do situace, kdy je potřeba požádat o menší finanční výpomoc není ani trochu složité.
Stačí pozdě vyplacená záloha za služby nebo opožděná výplata, a když se k tomu přidá nečekaný výdaj, problém je na světě. Největším strašákem žadatelů o půjčky je pak zamítnutí jejich žádosti. Finanční experti se podělili o důvody z praxe, kvůli kterým jsou žádosti o půjčky nejčastěji zamítány.
Důvod č. 1: Nízká bonita klienta
Ačkoli je na trhu přebytek likvidity a banky i nebankovní společnosti se doslova přetahují o každého klienta, nic to nemění na tom, že každý žadatel o půjčku musí projít procesem důkladného vyhodnocení jeho bonity.
Tomuto procesu se říká skóring. Pokud by poskytovatel půjčky neprověřil bonitu klienta, může být smlouva o půjčce prohlášena za neplatnou, což by mělo pro věřitele neblahé důsledky.
Co věřitele zajímá:
- Vaše pohlaví a věk
- Zda žijete sami anebo s partnerem ve společné domácnosti, či s rodinou
- Jak vysoké jsou vaše příjmy
- Zda pracujete na smlouvu neurčitou anebo podnikáte
- Jaká je vaše finanční minulost
- Zda máte záznam v registrech dlužníků
- Jaké jsou vaše aktuální závazky
- Jak vysoký je váš majetek
- Jak vypadají peněžní toky na vašem bankovním účtu
Pokud banka anebo nebankovní společnost vyhodnotí, že jste pro ni příliš rizikovým klientem, půjčku vám jednoduše neschválí.
Žádost tak skončí zamítnutím. „Problematika je ještě o něco komplikovanější u nebankovních institucí, kde nejsou žádosti posuzovány ručně, nýbrž automatickými systémy. Tam je obvykle schvalovatelnost velmi nízká. Na druhou stranu trvá pouze několik sekund, než jsou žádosti vyhodnoceny,“ říká odborník na půjčky z portálu pujcky.cz.
Důvod č. 2: Nesplnění podmínek
Co věřitel, to jiné podmínky schválení žádosti. Mezi obecné podmínky patří plnoletost (někde 21 let), bydliště nebo trvalý pobyt na území České republiky, pravidelný a dostatečně vysoký příjem, vlastní telefonní číslo, e-mailová adresa a bankovní účet.
Banka většinou zamítne žádost u klienta, který je veden v registru dlužníků. Pokud navíc žadatel odešle více žádostí o půjčku, můžou toto jednání společnosti vyhodnotit jako předlužení, což je dalším důvodem k zamítnutí žádosti o půjčku.
Registr dlužníků - konečná pro váš dluh?
Zdroj: Shutterstock
Důvod č. 3: Nepravdivé údaje v žádosti o půjčku
Dnes je možno sjednat půjčku prakticky odkudkoli. Žadatel nemusí chodit na pobočku. Stačí, když vyplní online žádost, která obsahuje údaje o půjčce a osobě klienta.
„Pokud by si chtěl klient poupravit údaje v žádosti ku svému prospěchu, jak banky, tak nebankovní společnosti mají možnost pravdivost těchto údajů ověřit. Pokud zjistí, že jde o lživé informace, žádost o půjčku bude opět bez milosti zamítnuta,“ říká finanční expert z portálu finaton.com.
Důvod č. 4: Chyba v kontaktních údajích
Zřejmě tím nejčastějším důvodem, proč se věřitelé nemohou s žadatelem o půjčku spojit, jsou špatně vyplněné kontaktní údaje.
Proto je nezbytně nutné veškeré údaje vepsané do žádosti několikrát pročíst a zkontrolovat. Také je dobré být na příjmu, používat platnou e-mailovou adresu, kontrolovat složku s nevyžádanou poštou a zvedat také neznámá čísla. „Pokud se zástupce společnosti nedokáže s žadatelem spojit, může po několika dnech žádost bez udání důvodu zamítnout,“ říká zástupce společnosti uspory.cz, která se specializuje na porovnání půjček, pojištění a dalších finančních produktů.
Bonusový tip závěrem
Závěrem doplníme, že v případě, kdy jste žádali o půjčku u banky, měli byste vyjádření o potvrzení, nebo zamítnutí obdržet vždycky. Ve vyrozumění nemusí být uveden konkrétní důvod, obdržet byste ho ale měli pokaždé. To ale neplatí u nebankovních společností, které mohou vaši žádost zamítnout bez vyrozumění.