Ať si již myslíte to, že jsou česká rádia pouze něčí hlásnou troubou, nebo je posloucháte rádi na pracovišti či v autě, podívejte se na vlastníky jednotlivých rádiových stanic:
- Český rozhlas
- Impuls
- Evropa 2
- Frekvence 1
- Rádio Čas a Rádio Dálnice
- Rádio Krokodýl a Rádio Jih
- Rádio Kiss, Rádio Country a další
- Rádio Express a Rádio Classic Praha
- Hitrádio, Radio Černá Hora, Fajn rádio, Rock Radio a další
Jste fanoušci Impulsovic krabičky? Nebo se vám z ní dělá kopřivka?
Poslechovost rádií v Česku je stabilní
V Česku je poslechovost rádií v posledních letech stabilní, navíc pronikají na internet, kde jejich obliba stoupá. Z nejnovějších údajů plyne, že týdně rádio poslouchá 83,9 % populace, denně rádio poslouchá 53,7 % populace ve věku 12–84 let.
Nejposlouchanějším rádiem v druhém a třetím kvartálu roku 2022, s přibližně 835 tisíci posluchači denně, byl Český rozhlas Radiožurnál.
Český rozhlas převzal před pár lety štafetu nejposlouchanějšího rádia ČR od rádia Impuls, které je aktuální dvojkou, a v druhém a třetím kvartálu roku 2022 poslouchalo rádio Impuls 718 tisíc posluchačů denně.
Na třetím místě skončilo rádio Evropa 2, kterou denně poslouchalo 639 tisíc posluchačů.
Čtvrté místo v poslechovosti rádií obsadilo Rádio Blaník, který v 2. a 3. čtvrtletí tohoto roku denně poslouchalo v průměru 634 tisíc posluchačů.
Pátou pozici si drží rádio Frekvence 1, které poslouchá přibližně 452 tisíc posluchačů denně. Na šestém místě je Český rozhlas Dvojka a další stanice Českého rozhlasu jej následují.
Poslechovost celoplošných stanic v tisících osob
Rádio | 2. a 3. čtvrtletí 2022 | 1. a 2. čtvrtletí 2022 | Kvartální změna | Meziroční změna |
---|---|---|---|---|
ČRo Radiožurnál | 835 | 871 | - 4,1 % | - 5,4 % |
Impuls | 718 | 720 | - 0,3 % | - 10,7 % |
Evropa 2 | 639 | 689 | - 7,3 % | 1,1 % |
Rádio Blaník | 634 | 638 | - 0,6 % | - 0,2 % |
Frekvence 1 | 452 | 429 | 5,4 % | - 2,8 % |
ČRo Dvojka | 327 | 353 | - 7,4 % | - 1,5 % |
ČRo Plus | 140 | 145 | - 3,4 % | 6,9 % |
ČRo Vltava | 64 | 56 | - 11,4 % | 6,9 % |
Zdroj: Radioprojekt, SKMO, ASMEA, Median, Stem/Mark, Nielsen Admosphere
Pro srovnání uvádíme poslechovost před přibližně 5 lety.
Poslechovost celoplošných stanic v tisících osob
Rádio | 3. a 4. čtvrtletí 2018 | 3. a 4. čtvrtletí 2017 | Meziroční změna |
---|---|---|---|
Impuls | 1 051 | 1 028 | 2,2 % |
ČRo Radiožurnál | 899 | 846 | 6,3 % |
Evropa 2 | 890 | 860 | 3,5 % |
Frekvence 1 | 730 | 818 | -10,8 % |
ČRo Dvojka | 288 | 293 | -1,7 % |
ČRo Plus | 92 | 65 | 41,5 % |
ČRo Vltava | 61 | 45 | 35,6 % |
Zdroj: Radio projekt, SKMO, Stem/Mark, Median
Český rozhlas
Český rozhlas je veřejnoprávní rozhlasové médium, které je zřízeno zákonem a je financováno na základě rozhlasových poplatků (45 Kč). V současné době Český rozhlas celoplošně vysílá tyto rádiové stanice:
- Radiožurnál
- Dvojka
- Vltava
- Plus
Dále je v rámci Českého rozhlasu ještě 13 regionálních odnoží (od Prahy po Zlín) a stanice vysílající digitálně a online.
Na poplatcích Český rozhlas ročně utrží lehce přes 2 miliardy korun (2,075 mld. Kč v roce 2022), poplatky tvoří přibližně 93 % jeho výnosů. Příjmy z dalších aktivit Českého rozhlasu jsou omezeny, protože vysílání reklamy je Českém rozhlasu (stejně jako na České televizi) značně omezené.
Tip: Jak a kde se přihlásit nebo odhlásit z plateb za televizi a rozhlas?
Impuls
Dlouhodobě druhým nejposlouchanějším rádiem v Česku je rádio Impuls. Tato stanice je vlastněna společností LONDA spol. s r. o., jež spadá pod holding Agrofert, a.s., ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše. Dále společnost Londa vlastní rádio RockZone 105,9 a bonusovou stanici Český Impuls.
Pod koncern Agrofert spadá rovněž i řada dalších médii, například televizní stanice Óčko či tiskoviny Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Rytmus života a další magazíny.
Frekvence 1 a Evropa 2
Frekvence 1 i Evropa 2 jsou vlastněny akciovou společností Czech Media Invest, která spadá pod Energetický a průmyslový holding (EPH), jehož struktura akcionářů je následující:
- Daniel Křetínský (50 % + 1 akcie),
- Patrik Tkáč (44 %) skrze J&T Energy holding a. s.
- Manco (6 %)*
*Společnost managementu
Czech Media Invest odkoupila v roce 2018 balíček rádií od společnosti Lagardère a za radiové stanice Evropa 2, Rádio Bonton a Dance Rádio zaplatila přibližně 1,8 miliardy korun.
Čtěte také:
Kdo vlastní české hokejové kluby?
Kdo vlastní banky působící v Česku?
Kdo vlastní obchodní řetězce působící v Česku?
Rádio Čas a Rádio Dálnice
Regionální rádia Čas a Dálnice vlastnil skrze R·Stump a. s. Radim Pařízek, ale na jaře 2021 zemřel. Jediným akcionářem se tak stala jeho dcera Nikola Pařízková. Radim Pařízek byl ostravský muzikant a podnikatel.
Rádio Krokodýl a Rádio Jih
Moravská rádia Krokodýl, Jih, Jihlava a rádio Student vlastní Michal Plachý, který začínal svoji podnikatelskou činnost s Bolkem Polívkou.
Rádia Kiss, Country, Beat a další
Rádia Kiss, Country, Beat a další řadu menších rádií vlastní, skrze společnost Ges, miliardář Ivan Zach, jenž na přelomu tisíciletí vstoupil do televize Prima a později ji ovládl. Ivan Zach dále vlastní společnost ZVVZ Milevsko, která vyrábí vzduchotechniku. Rovněž vlastní zdravotní pojišťovnu Média či firmu Koh-i-noor Mladá Vožice.
Rádio Express a Rádio Classic Praha
V červnu 2019 koupil 100% podíl v rádiích Classic Praha a Expres FM mediální holding Seznam.cz. Původní majitelé stanic byli David Šimoník a Petr Stuchlík, který proslul kandidaturou na pražského primátora a vlastnictvím společnosti Fincentrum.
Media Bohemia
Společnost Media Bohemia má sídlo na Kypru a je vlastněna Danielem Sedláčkem a Janem Neumanem. Pod tuto společnost spadá řada rádiových stanic – velké množství Hitrádií, Radio Černá Hora, Fajn rádio, Rock Radio a další menší rádia.
Češi vlastní svá rádia
Většina rádiových stanic patří do českých rukou. Ve vlastnících hrají opět prim společnosti Andreje Babiše a Daniela Křetínského, jež vlastní největší soukromá celostátní česká rádia. Oba tito úspěšní manažeři hrají významnou roli i na trhu tiskovin a v online prostoru.
Zdroj: Výroční zprávy rádií, obchodní rejstřík, MediaGuru.cz, Radioprojekt, SKMO, ASMEA, Median, Stem/Mark, Nielsen Admosphere