Květnové maloobchodní tržby svým slabým růstem analytiky zklamaly

09.07.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 9. července (ČTK) - Květnové maloobchodní tržby v Česku svým slabým růstem analytiky zklamaly. Češi v obchodech utráceli mnohem méně, než se očekávalo. Za zpomalením podle některých ekonomů, kteří se vyjádřili pro ČTK, může stát i chladnější počasí v květnu a menší chuť zákazníků utrácet v porovnání s dubnovými velikonočními svátky. Obecně analytici očekávají, že tržby letos ve srovnání s minulým rokem mírně zpomalí. Pokračujícím trendem je odklon zákazníků od kamenných obchodů k virtuálním.

Slabý růst maloobchodních tržeb může podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura znamenat projevující se pokles spotřebitelské důvěry. \"Narušují (ji) především obavy z vývoje v zahraničí, kde vnímají rizika spojená mimo jiné s obchodními válkami,\" uvedl. I když obavy mohou vést spotřebitele k vyšší opatrnosti, rostoucí mzdy a extrémně nízká nezaměstnanost zůstávají velkým stimulem spotřeby, který letos bude dále motorem ekonomického růstu, dodal.

Vedoucí ekonom Deloitte David Marek upozornil, že obrat v obchodech se meziročně zvýšil pouze o 2,7 procenta, což představuje nejpomalejší růst za poslední dva roky. \"Na růst tržeb si nemohou stěžovat obchody s počítači a mobilními telefony, kde se obrat meziročně zvýšil o 8,6 procenta. Ovšem i zde je patrné zpomalení růstu, neboť zde se růst tržeb většinou měří dvojcifernými čísly,\" řekl. Tržby klesly obchodům s oblečením a obuví, naopak solidně rostly lékárnám, drogeriím a prodejnám se sportovním vybavením.

Podle hlavního ekonoma pro ČR v ING Bank Jakuba Seidlera ovlivnilo zpomalení tržeb počasí v květnu, který byl deštivější a chladnější než loni. To mohlo podle Seidlera odsunout nákupy letního sortimentu zboží. Vliv mohla mít i určitá korekce po velikonoční potravinové nákupní horečce, míní.

Podle hlavního ekonoma CzechFund Lukáše Kovandy se v nečekaně slabé dynamice tržeb zrcadlí nasycenost trhu v některých segmentech, zejména v motoristickém. Dále pak stoupající inflace a stupňující se obavy spotřebitelů z ekonomické budoucnosti a jejich vlastní finanční situace. Z nepříznivého květnového výsledku se ale nedá podle něj zatím usuzovat trvalé zhoršení.

mrz rot

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK