Češi nakupují skrze e-shopy rok od roku více, protože si na internetu snadno porovnají cenu a zboží jim dojde většinou až do domu nebo do blízké prodejny. Jaké jsou triky e-shopů a jak ušetřit při nákupech online?
- Češi - králové v nakupování online?
- Placená reklama na Seznamu či na Googlu
- Recenze - cesta ke kvalitnímu produktu?
- Není sleva jako sleva
- Jak najít tu nejnižší cenu?
- Patříte také do klubu?
- Největší e-shopy v Česku
České e-commerce patří mezi nejlepší v Evropě kvůli náročnému českému zákazníku.
Zdroj: Shutterstock
Obliba e-shopů v Česku
Rok od roku mají e-shopy v Česku vyšší tržby. Minulý rok utržily e-shopy přes 135 miliard korun a letos by mohly atakovat hranici 150 miliard korun. Rozhodujícím obdobím jsou samozřejmě Vánoce, kdy se v online světě točí desítky miliard korun.
Co se ještě před 15 lety zdálo jako sci-fi, je dnes již zcela normální složkou každodenního života Čechů. To dokládají i čísla Českého statistického úřadu (ČSÚ), loni na internetu něco koupil každý druhý Čech (54 %), v roce 2005 si něco elektronicky nakoupilo jen 5 % Čechů.
Placená reklama na Seznamu či na Googlu
Placená reklama ve vyhledávačích (u nás Google či Seznam) má za cíl to, abyste na ni klikly a zakoupily si určitý produkt, který zrovna hledáte.
Většinou je na prvních místech ve vašem vyhledávači, můžete na ni kliknout, ale nejspíše se nedostanete na stránky, které nabízejí nejlevnější zboží.
Proto raději zvolte ve vyhledávači jednu z prvních položek pod reklamou, protože tyto stránky nabízejí kvalitní obsah (dle pravidel Googlu či Seznamu) i produkty.
Dokonce se šeptá o tom, že e-shopy nabízí vyšší cenu, pokud se k němu prokliknete skrze placený obsah (reklamu, pozici ve vyhledávači). To se ovšem doposud nepotvrdilo.
Navíc placené umístění na vyšších příčkách ve vyhledávači mohou využít i dosti pochybné společnosti a vy můžete za lístek na koncert zaplatit násobně více, například na burze Viagogo.
Čtěte také:
Čtěte recenze
Recenze od ostatních zákazníků jsou jedním z nejlepších ukazatelů, které vám řeknou, jestli se vyplatí koupě produktu. Ale pozor, mnoho obchodníků si píše recenze samo, proto se podívejte na recenze a hodnocení na více zdrojích, popřípadě na kvalitních stránkách (dTest) a nekupujte produkt na základě dvou recenzí na stránkách prodejce.
Není sleva zadarmo
Jestliže uvidíte slevu ve vysokých desítek procent, tak raději zbystřete, protože se pravděpodobně nebude jednat o zázračnou slevu, ale o marketingový tah. Slevy zboží jsou skvělé, ale pro jistotu se podívejte na stejné zboží i na jiných stránkách, protože ve spoustě případů zlevněné zboží nemusí být nejlevnější na trhu.
Poslední kus, omezený čas - pro zákazníka past
Zbývá pár posledních kusů - to jest jeden z nejčastějších marketingových triků, kdy vám tento údaj bliká červeně na monitoru.
Může se samozřejmě jednat o pravdu, ale mnoho e-shopů toho zneužívá. Často se k tomu dodává, že aktuálně si zboží prohlíží x-zákazníků, aby e-shop obešel váš racionální mozek a vy emocionálně rychle nakoupili, dokud to půjde. Ovšem přijdete na web za týden a stále tam "visí" poslední kus a právě si ho prohlíží pět lidí.
Jak najít tu nejnižší cenu?
- Používejte srovnávače cen (Heuréka, Srovnánícen.cz, Zboží.cz, Vyberte.cz apod.).
- Výsledky ze srovnávače projeďte ještě ve vyhledávači (ve srovnávačích není například Alza a další e-shopy).
- Využívejte slevové akce a slevové kupóny (ale nadále srovnávejte).
- Nepodléhejte obrovským slevám, omezeným nabídkám apod.
- Využívejte dopravu zdarma.
- Vyčkejte na Black Friday či dopředu avizované slevy (například na Steamu).
- Vybírejte jen z ověřených obchodů (mnoho recenzí, známá značka).
- Využívejte služeb cashback portálů (Refundo.cz, PlnáPeněženka.cz apod.)
- Používejte selský rozum.
Stát se, či nestát členem klubu?
Začíná vaše peněženka připomínat balíček karet? Už jste byly členy více klubů než Jaromír Jágr? Tak jistě již víte, že to jestli se vyplatí být členy nějakého klubu, je nejistá otázka.
Věrnostní programy jsou většinou výhodné pro obě strany, vy občas dostanete nějakou tu slevu či část nákupu zdarma a obchod získá věrného zákazníka, kterému se hůře přechází ke (k levnější) konkurenci.
Navíc zvyk je železná košile a když nakupujete často u určitého e-shopu, tak již stěží přecházíte ke konkurenci - znáte sortiment, uživatelské rozhrání a nemusíte hledat zdlouhavě tu nejlevnější variantu.
Další výhodou věrnostních programů je pro obchodníky to, že mohou personalizovat reklamu (ušít vám ji na míru).
Největší e-shopy
Nadpozemským králem je e-shop Alza.cz, který loni utržil přes 25 miliard korun, čímž se umístil do první desítky největších obchodníků v ČR.
Na paty se Alze snaží šlapat Mall, který má i vlastní televizi. Pod stejnou investiční skupinu vlastnící Mall spadá i dvojka na e-trhu s elektronikou CZC. Zmiňme ještě abiciózní projekt z Brna Notino. České e-shopy nyní expandují ve velkém do zahraničí a uvidíme, zdali se z nich nestanou významní hráči, jenž třeba v budoucnu vyzvou i světové internetového goliáše Amazon.
Tip: Kolik si vydělali české e-shopy? A kdo jsou jejich vlastníci?