Obě továrny mají dnes podle Cmarka 480 zaměstnanců, do konce letošního roku jich bude 550. \"Příští rok přijdou další zákazníci a přijmeme další stovku, za dva tři roky by mělo být 800 zaměstnanců,\" uvedl. Recesi automotivu, tedy výroby dílů pro automobilový průmysl, zatím firma nepociťuje. \"Jsou trochu poklesy, ale to je zatím minimum, dvě procenta proti plánu,\" uvedl. Podle Cmarka je velkou výhodou skupiny, že vyrábí díly pro levné i luxusní automobily i vozy střední cenové třídy. \"A když je nějaký pokles výroby, tak my ho nepocítíme,\" řekl.
Firma má rozpracovaných 21 kontraktů, které mohou do Janovic přijít v roce 2021. \"Obchodní oddělení jede naplno, vybíráme si zakázky, aby se hodily pro naši výrobu. Chodíme na přesčasy i o víkendech,\" řekl vedoucí výroby nové továrny Roman Fleisig.
Lidi na technické pozice sehnala firma do tří měsíců. Problémem byli operátoři. \"Tam jsme se více soustředili na třetí země, tedy Nepál, Mongolsko a Vietnam, víza mají na dva až tři roky,\" uvedl Cmarko. Ubytování pro 120 lidí je v místě. Za zdravý poměr považuje současných 75 procent kmenových a čtvrtinu externích zaměstnanců.
Nová továrna už vyrábí naplno ve třech až čtyřech směnách díly pro dva francouzské závody továrny Peugeot, pro vozy typu SUV. Zakázka na čtyři roky přešla ze slovenského Zavaru u Trnavy. \"Výrobu tam neomezili, ale mají nový projekt,\" uvedl Cmarko. Na podzim začnou v Janovicích s díly pro BMW. Nová továrna produkuje venkovní obložení dveří a komponenty pod i na palubovku. \"Teď máme deset lisů (plně automatizované vstřikovací roboty), koncem roku jich bude 14 a příští rok dalších pět,\" řekl Fleisig. Deset robotů vyrábí 55 druhů dílů, půl milionu měsíčně, o váze až do pěti kilogramů. Starší továrna vyrábí složitější pohyblivé díly do jednoho kilogramu pro vozy Škoda, Peugeot, VW, Ford, Citroen, Alfa Romeo, BMW.
Novares, který zaměstnává po světě zhruba 12.000 lidí, má v ČR ještě stejnou výrobu ve středočeském Žebráku, kde pracuje zhruba 300 zaměstnanců a také se tam plánuje rozšíření.
\"Určitě je to zajímavá investice. Ale pro region nemá až takový přínos, protože, bohužel, nejsou lidi,\" řekl starosta Janovic Michal Linhart. Dvoutisícovému městu by to mohlo přinést problémy s přílivem cizincům. \"V poslední době jsme je s nimi ale velké problémy neměli,\" dodal.