\"Práce vyplývají z plánu údržby a oprav, není to žádná mimořádná operace,\" řekl dnes novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Dálniční most vede přes geologicky složité území Českého středohoří. ŘSD loni dokončilo zpevňování tělesa dálnice. \"V současné době nemonitorujeme žádné pohyby, proto můžeme začít s údržbou,\" uvedl František Zuckerstein z ŘSD.
Na straně mostu blíže k Praze v místech nestabilního území docházelo k deformacím podloží už v době, kdy se dálnice teprve stavěla. \"Práce nyní spočívají v přizvednutí mostu o zhruba šest centimetrů, úpravě ložisek, na nichž konstrukce leží, a spuštění konstrukce. Je to jako hever u auta, ale s mnohonásobně větší silou,\" uvedl Zuckerstein. Po vyrovnání konstrukce se vymění dilatační závěry na dálnici. \"Komplikace v dopravě mohou nastat, protože se zároveň bude provádět pravidelná údržba v tunelech,\" uvedl Zuskerstein. Podle něj lze předpokládat, že práce by mohly skončit dříve než v listopadu.
Stavba 92 kilometrů dlouhé dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem trvala více než 32 let. Sesuv zavalil v červnu 2013 rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů a poškodil nedalekou železniční trať.
Poslední dvanáctikilometrový úsek přes České středohoří začali motoristé využívat v polovině prosince 2016. Kvůli nestabilnímu podloží byl tehdy u estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD jej zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. V prosinci 2018 skončily práce na zpevnění svahu pod dálnicí D8. Podle některých geologů nejsou vyloučeny další sesuvy.
Radka Fialová jpt