Letový provoz nad ČR vzrostl o procento na 427.000 letů

24.07.2019 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. července (ČTK) - Letový provoz nad Českem v prvním pololetí letošního roku stagnoval. Letoví dispečeři zaznamenali v českém vzdušném prostoru 427.255 letových pohybů, tedy vzletů, přistání a přeletů. Meziročně to je o procento více. Vyplývá to z informací Řízení letového provozu (ŘLP). Proti předchozím rokům se provoz během letošního roku postupně snižuje.

V předchozích letech provoz na českém nebi rostl výrazněji. Loni dispečeři řídili rekordních 912.815 pohybů, což bylo meziročně o téměř sedm procent více. Letos se však situace výrazně změnila - v prvním čtvrtletí pokračoval růst letového provozu z předchozích období, ve druhém čtvrtletí se ovšem počet letových pohybů meziročně snížil o jednotky procent.

Mezi důvody letošního vývoje patří podle státního podniku zejména problémy německého vzdušného sektoru Karlsruhe a maďarského vzdušného prostoru. Hlavní proud letového provozu tak nyní směřuje severní trasou přes Polsko nebo jižní přes Rakousko a Chorvatsko. Letečtí dopravci tak často český vzdušný prostor oblétávají. ŘLP kvůli tomu ztrácí především dopravce využívající stroje s nejvyšší vzletovou hmotností, které tvoří nejvýznamnější položku příjmů podniku.

To se odráží i na výnosech dispečerů. ŘLP navíc kvůli nařízení Evropské komise musel i letos snížit své ceny, a to přibližně o 50 korun za přeletovou jednotku.

Podle šéfa ŘLP Jana Klase se podnik proto zaměří na řízení nákladů a investičního plánování. \"Prioritou těchto dní je tedy dobrý poměr krátkodobých opatření na straně nákladové bez negativních dopadů na další rozvoj podniku,\" uvedl Klas. Chce také při jednáních na celoevropské úrovni podpořit změny v poskytování služeb dispečerů v Evropě. \"Aktivně nyní také komunikujeme s našimi partnery tak, abychom vhodným provozním řešením pro zákazníky odstranili současné omezení pro naše zákazníky,\" dodal.

Na letecký provoz v Česku dohlíží v rámci ŘLP kolem 230 dispečerů. Největším zákazníkem podniku je německá Lufthansa, dále společnosti Emirates, Ryanair a Qatar Airways. Loni podnik i přes snížení poplatků meziročně zvýšil obrat o více než tři procenta na rekordních 4,32 miliardy korun. O více než desetinu vzrostl také provozní zisk společnosti na 404 milionů korun. Hrubý zisk naopak klesl o zhruba 115 milionů korun na 369 milionů korun právě kvůli snížení poplatků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK