Kapsch už dříve podal na antimonopolní úřad dvě žaloby. V první z nich si současný správce mýtného systému stěžoval na nedostatečné posouzení svých námitek proti průběhu mýtného tendru. Krajský soud v Brně v květnu rozhodl, že ÚOHS se musí námitkami znovu zabývat. V červenci pak soud vyhověl i druhé žalobě, ve které se firma domáhala prošetření mýtné smlouvy, kterou stát uzavřel s vítězem tendru konsorciem CzechToll/SkyToll. Kapsch uvádí, že byla uzavřena protiprávně, protože v době její ratifikace platilo předběžné opatření znemožňující kontrakt uzavřít.
Podle Kapsche však ÚOHS v případě první žaloby dosud soud neposlechl. \"Je neuvěřitelné, že orgán, který má dohlížet na férovost veřejných soutěží, ignoruje pravomocné rozsudky a dělá si doslova co chce. Pokračuje zde demontáž právního státu, kdy zájmy skupiny státních úředníků stojí nad zákony a soudy,\" uvedl Šimoník. Podle něj hrozí, že podobný postup bude ÚOHS praktikovat i v případě druhého rozhodnutí z 11. července.
Antimonopolní úřad podal proti květnovému rozhodnutí soudu kasační stížnost. O té bude rozhodovat Nejvyšší správní soud (NSS). ÚOHS zároveň požadoval odkladný účinek pro rozhodnutí Krajského soudu, to však NSS zamítl. Podle Kapsche předseda ÚOHS Petr Rafaj sice formálně zahájil správní řízení o námitkách firmy, vzápětí ho však měl bez zákonného důvodu přerušit. \"Předseda Rafaj se dopouští maření spravedlnosti,\" dodal Šimoník.
ÚOHS po rozhodnutí soudu ve druhé žalobě uvedl, že rozsudek je v rozporu s tím květnovým. \"V něm soud mimo jiné konstatoval, že na smlouvu je nutno hledět jako na neuzavřenou, a úřad má proto o podaném rozkladu rozhodovat věcně. Úřad nemůže na jeden právní úkon hledět v jednom správním řízení jako by neexistoval a v druhém správním řízení o tomtéž právním úkonu rozhodovat věcně,\" uvedl Rafaj. Podle Kapsche jde však ze strany ÚOHS o obstrukci.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Dosud byl správcem systému firma Kapsch. Od prosince letošního roku nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii satelitní systém, který bude provozovat konsorcium CzechToll/SkyToll. To zvítězilo v tendru pořádaném ministerstvem dopravy s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
sip mal