Co se stane v zahraničí, zůstane v zahraničí? V případě pokut to již několik let rozhodně neplatí

05.08.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Časy, kdy pokuta z Chorvatska či jakékoliv jiné evropské země umístěná za stěračem vozu byla jen lehce nestandardní a snad i poněkud úsměvnou vzpomínkou na vaši letní dovolenou, jsou dávno pryč. Díky evropskému systému sdílení dat o řidičích dnes piráti silnic spravedlnosti už neuniknou. Pokud totiž v cizině poruší dopravní předpisy a nechají se přitom nachytat, přijde jim po několika dnech, případně týdnech obsílka. A budou-li ji ignorovat, mohou na své jednání škaredě doplatit.

Ne snad, že by v takové situaci potenciálně čelili hrozbě vymáhání peněz formou exekuce majetku - tak daleko úřady opravdu nezacházejí -, pakliže se ale do země, v níž se dopravního přestupku dopustili, v brzké době znovu vydají, může jim tamní policie při namátkové kontrole mimo jiné například znemožnit pokračování v jízdě.

K usvědčení postačí jediná fotografie

Aby vás zahraniční úřady vypátraly, stačí skutečně málo, a sice jeden radarový nebo kamerový snímek, na němž je zřetelně čitelná registrační značka vozu, jímž jste jeli. Prostřednictvím systému EUCARIS pak úředník dohledá, komu tento automobil patří, a pošle mu obsílku.

Směrnice EU, která toto řešení umožňuje, vstoupila v platnost již v roce 2013. Samotná Česká republika pak začala ostatním státům evropské osmadvacítky poskytovat informace o tuzemských řidičích a vlastnících motorových vozidel tři roky nazpět.

Ve Francii a Itálii se rychlá jízda opravdu nevyplatí

Nejčastějším prohřeškem, kterého se Češi v zahraničí dopouštějí, bývá překročení maximální povolené rychlosti. Právě na to ale bývají v řadě ostatních států poměrně alergičtí. Jedni z nejpřísnějších jsou v tomto ohledu Francouzi, kteří kolikrát netolerují ani pouhé dva nebo tři kilometry v hodině.

Jestliže máte příliš těžkou nohu na plynu, můžete od tamních četníků dostat „poukaz“ v celkové hodnotě kolem 60 eur (cca 1 530 Kč). Překročíte-li rychlost o více než 20 kilometrů za hodinu, počítejte s částkou až 135 eur, tedy v přepočtu téměř tři a půl tisíce korun.

Taková Itálie zašla v tomto ohledu ještě o poznání dál. Pokud totiž na svých cestách napříč Apeninským poloostrovem jedete o deset kilometrů rychleji, než jak vám dovolují dopravní předpisy, mohou vám strážci zákona vystavit pokutu pohybující se mezi 41 až 168 eury (1 050 až 4 300 Kč). Pokud je ovšem vaše rychlost vyšší o 10 až 40 kilometrů v hodině, částka se několikanásobně zvýší, a to klidně až na hranici 674 eur, tedy astronomických přibližně 17 250 korun.

To v Německu jsou k řidičům o poznání přívětivější, byť i tam si Češi pochopitelně ve srovnání s tuzemskými sazebníky připlatí. Překročení rychlosti o 20 km/h bývá sankciováno částkou 15 až 60 eur (380 až 1540 korun), od 20 do 50 kilometrů v hodině pak 80 až 200 eury, v přepočtu cca 2 050 Kč až 5 100 Kč.

Rychlost samozřejmě není jediným proviněním, na které se v zahraničí zaměřují. Podobně jako v Česku tamní policisté pečlivě hlídají i to, zda jsou všechny osoby ve voze řádně připoutány, zda řidič za jízdy nedrží v ruce mobilní telefon, není pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, nejezdí na červenou atd.

Pokuty za překročení rychlosti ve Francii, Itálii, Německu

Zdroj: Shutterstock

S placením pokuty neotálejte

Co tedy dělat, jestliže jste v zahraničí porušili dopravní předpisy a do vaší schránky teď přišla obsílka vyzývající vás k uhrazení pokuty? Nejjednodušší přirozeně bude, když tuto částku zaplatíte. A to zkrátka tak, že peníze pošlete na číslo účtu, které bude v dopise uvedeno. Kromě něj se zde musí dále psát ještě o tom, jakého dopravního přestupku jste se dopustili a kdy a kde se tak stalo.

S argumentem, že jste pokutu neuhradili proto, že jste nevěděli, co se po vás v dopise chce, s největší pravděpodobností neuspějete, neboť i výzva ze zahraničí musí být napsána ve vašem mateřském jazyce.

Pokud s pokutou nesouhlasíte, můžete se pochopitelně proti ní odvolat. Tentokrát jste to ovšem vy, kdo musí ovládat cizí řeč, protože toto odvolání musí být sepsáno v úředním jazyce té země, ve které k údajnému prohřešku došlo. Následně pak musíte počítat s tím, že budete dotčeným úřadem vyzváni, abyste se dostavili k projednání. Toho se můžete zúčastnit buďto osobně, nebo si za sebe najmete tamního právního zástupce.

K pochybení úřadů, policie, potažmo kamer a radarů samozřejmě dojít může, počet případů, kdy cizinec nad systémem nakonec doopravdy zvítězí, nicméně není příliš velký.

Kdo nezaplatí, měl by se zemi vyhýbat obloukem

Jestliže přestupek spácháte a na výzvu se přesto rozhodnete nijak nereagovat, počítejte s tím, že pokud se do stejné země v dohledné budoucnosti znovu vydáte, může se stát, že vás policie „vyhmátne“ při běžné silniční kontrole. A v takovém případě k vám tamní strážci zákona rozhodně příliš vstřícní nebudou. Například v již zmíněné Itálii v minulosti dokonce došlo i na to, že bylo řidiči zapovězeno pokračovat v další jízdě nebo mu policisté rovnou zabavili celé vozidlo.

Pokud vám tamní úřady z důvodu závažnosti dopravního přestupku a následného „vybodování“ uloží zákaz řízení, vztahuje se tento trest pouze a jen na tu konkrétní zemi. Na druhou stranu, jste-li profesionální řidič nebo dojíždíte-li do inkriminovaného státu za prací, může pro vás toto opatření znamenat opravdu velký problém.

Pokuta se v jistých případech může proměnit třeba i v trest domácího vězení či obecně prospěšných prací.

A pokud jde o promlčecí lhůtu, ta se liší stát od státu. Zatímco ve Francii činí tři roky, v Itálie to může být dokonce let až deset.

 

Česko je výběru pokut u cizinců neefektivní

Stejný systém jako v zahraničí pochopitelně funguje ve vztahu k řidičům z ostatních zemí od roku 2017 i v České republice. Jeho efektivnost je však poměrně diskutabilní. Místní obce pokuty cizincům, kteří v tuzemsku porušili pravidla silničního provozu, posílají. Odezva je však minimální. Na vině je mimo jiné rozdílný právní systém.

Zatímco v českých poměrech se za doručený považuje i takový úřední dopis, který si adresát do deseti dnů sám nepřevezme, v zahraničí toto pravidlo neplatí. Přestupek v mnoha případech vznikne teprve tehdy, je-li obsílka formálně doručena a je-li zahájeno správní řízení. I proto pokutu vystavenou místními úřady zaplatí přibližně jen každý desátý provinilec.

A pokud jde o to, kteří zahraniční řidiči bývají v Česku považováni za největší piráty silnic, čísla hovoří zcela jasně. Nejčastěji totiž české dopravní předpisy porušují Slováci a Poláci.


Čtěte také:

Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 6 krát

Články ze sekce: Spotřebitel