České již dávno není české
České, tradiční či lokální, to jsou názvy, které se snaží vlákat do přízně zákazníků, ale většinou se jedná o produkty vlastněné zahraničním kapitálem. Zahraniční společnosti nakoupili české společnosti v rámci privatizace či v divokých devadesátých letech. Řada velkých hráčů na českém trhu je vlastněna také českými miliardáři Kellnerem, Babišem, Křetinským a dalšími (viz. trh s novinami). Ti se dokázali dostat mezi nejbohatší lidi světa a jejich holdingy operují po celé střední a východní Evropě a třeba i PPF je výrazným světovým hráčem.
Navíc i nová vlna českých podnikatelů (většinou IT, e-shopy atp.) se dokáže na zahraničních trzích uplatnit a české společnosti umí reagovat na potřeby dnešních zákazníků (doručování zásilek, on-line služby, doprava).
Nicméně i třicet let po revoluci jsou v Česku stále ještě esence doby minulé a divokých devadesátých let (převážně v politice) znát a zdá se, že se s pohrobky socialistického myšlení budeme potkávat ještě dlouho.
Kdo vlastní české značky?
Škoda, Pilsner Urquel či Opavia jsou české tradiční zavedené značky, které dokázaly přežít mnoho změn, některé z nich se stávají globálními značkami a mají zákazníky po celém světě. Kdo tedy vlastní zavedené české značky?